Jeszcze w tym roku Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić zmiany kodeksu drogowego. Zmiany te będą dotyczyć jazdy na suwak, która obecnie jest zalecana, a ma być obowiązkowa.
Jeszcze w tym roku Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić zmiany do kodeksu drogowego. Będą one dotyczyć jazdy na suwak, czyli czynności która jest zalecana, a ma być obowiązkowa. Polega ona na naprzemiennej jeździe kierowców raz z lewego raz z prawego pasa ruchu w miejscu, gdzie dochodzi do zwężenia drogi. Dzisiejsze przepisy mówią o tym, że pierwszeństwo ma ten, który jedzie pasem, który nie został zwężony. Zmiana przepisów zmieni i zasady przyporządkowania pierwszeństwa.
– Jazda na suwak jest rozwiązaniem od lat stosowanym na drogach Europy Zachodniej – mówi Piotr Tomaszewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Słupsku. – U nas to rozwiązanie w ruchu drogowym zaczyna się przyjmować. Myślę, że unormowania prawne, które są obecnie procedowane spowodują skodyfikowanie tej zasad. Jest to bardzo potrzebne. W mojej ocenie jest to bardzo dobre rozwiązanie, które kształtuje partnerską postawę w ruchu drogowym pomiędzy kierowcami.
Obecnie manewr ten to nic innego, jak oznaka kultury kierowcy. Jakiż to kłopot wpuścić pojazd przed siebie, gdy jemu kończy się pas? Żaden. A jednak polscy kierowcy mają z tym problem na tyle duży, że wystąpiła konieczność wprowadzenia takiego obowiązku.
– Kierowcy często jadą długo tym pasem, który jest drożny, a kierowców, którzy dojeżdżają do miejsca zwężenia traktują jak drogowych cwaniaków – uważa dyrektor Tomaszewski. – Ja wychodzę z założenia, że partnerską zasadą jest korzystanie z dwóch pasów tak długo, jak to jest możliwe, a potem żeby ten ruch rozwiązywał się przed momentem samego zwężenia na zasadzie suwaka.
Ośrodki szkolenia kierowców czy instruktorzy uczący przyszłych kierowców przekazują wiedzę związaną z kulturą na drodze, lecz sama nauka nie wystarczy. Później weryfikuje to indywidualna praktyka i kultura kierowcy.
– Uważam, że coraz więcej kierowców zaczyna ten jeszcze niepisany obowiązek stosować na co dzień – podsumował Piotr Tomaszewski.
Sejm starej kadencji przyjął regulacje dotyczące tzw. jazdy na suwak. Politycy byli niemal jednogłośni. Za nowelizacją Prawa o ruchu drogowym było 415 posłów. Początkowo przepisy miały wejść w życie od 1 listopada, ale termin został odroczony po zamieszaniu związanym z przerwaniem ostatniego posiedzenia. (opr. rkh)