K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Bezpieczny przejazd

0

W I kwartale 2022 roku na przejazdach kolejowych doszło aż do 41 wypadków. Z tego też powodu PKP Polskie Linie Kolejowe zorganizowało bezpłatne warsztaty dotyczące bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

Bezpłatne warsztaty dotyczące bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych zorganizowały PKP PLK S.A. w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd”. Według informacji podanych przez organizatorów w I kwartale 2022 roku na przejazdach i przejściach doszło do 41 wypadków, w których zginęło 9 osób, a 4 zostały ciężko ranne. Na warsztatach obecni byli przedstawiciele słupskich szkół jazdy. W ramach spotkania przedstawione zostały między innymi najczęstsze wykroczenia popełniane przez kierowców, nagrania z wypadków oraz nowy projekt – tak zwana żółta naklejka.

1 czerwca 2018 roku udostępniliśmy wszystkim użytkownikom przejazdów kolejowo-drogowych nowe narzędzie, które podnosi poziom bezpieczeństwa i stanowi swego rodzaju koło ratunkowe, z którego możemy skorzystać w chwili zagrożenia wypadkiem bądź już po wypadku, kiedy jesteśmy świadkami jakiegoś innego zdarzenia zagrażającemu bezpieczeństwu na przejeździe kolejowo-drogowym. Jest to żółta naklejka, którą trzymam w dłoniach. Takie naklejki znajdują się na wszystkich przejazdach zarządzanych przez PKP SA. Tych przejazdów jest około 12 tysięcy – informuje Marcin Kruszyński, ekspert w kampanii „Bezpieczny przejazd”. – Na każdym z przejazdów znajdują się dwie naklejki – w kierunku ruchu pojazdów. Z naklejko korzystamy w ten sposób, że w momencie kiedy np. samochód utknie nam na przejeździe, pierwsze, co musimy zrobić, to wysiąść z niego i zabrać ze sobą wszystkich, którzy podróżują razem z nami, po czym wyjąć telefon i zadzwonić na numer alarmowy 112, a następnie podać jeden z numerów znajdujących się na żółtej naklejce – jest to numer skrzyżowania, czyli indywidualny numer identyfikujący dany przejazd. Każdy przejazd ma jeden niepowtarzalny numer, który w bardzo prosty i szybki sposób pozwala służbom ratunkowym na zlokalizowanie tego przejazdu w przestrzeni. Dyspozytor wie już wtedy, gdzie ma wysłać służby ratunkowe. Jednocześnie poprzez specjalnie stworzony kanał komunikacji dyspozytor 112 komunikuje się z naszymi służbami odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu pociągów i prosi o wstrzymanie ruchu pociągów na danej linii, w obszarze danego miejsca, którego dotyczy zgłoszenie.

Na naklejce umieszczone są również dwa numery telefonów do służb technicznych, którym należy zgłaszać usterki w postaci na przykład wyłamanej rogatki czy też niewłaściwe oznakowanego przejścia kolejowego. Od 1 czerwca 2018 roku PKP PLK odebrały prawie 20 tysięcy zgłoszeń, z czego w ponad 1300 przypadkach maszyniści otrzymali polecenie zmniejszenia prędkości pociągu. W ponad 500 przypadkach konieczne było całkowite wstrzymanie ruchu. (opr. jwb)

 

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.