K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Innowatorzy z Mickiewicza

0

Dwójka uczniów z II Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku stanęła na trzecim stopniu podium w Ogólnopolskim Konkursie „Młody Innowator”. Słupscy medaliści otrzymali również zaproszenie do udziału w Międzynarodowej Wystawie Wynalazków IWIS 2017.

W gronie uczniów II Liceum Ogólnokształcące w Słupsku pojawili się innowatorzy. Dwójka wychowanków szkoły wzięła udział w konkursach E(x)plory i Młody Innowator, w których jurorzy docenili ich kreatywność i pomysłowość. Zdolni konstruktorzy uzyskali w drugim z nich trzecią lokatę w Polsce i w nagrodę otrzymali dofinansowanie do swoich projektów w kwocie 1.500 złotych dla każdego.

Nasz projekt zakłada wykorzystanie silnika Stirlinga, który zamienia energię cieplną na mechaniczną. Będziemy go stosować przy odzyskiwaniu energii cieplnej z silnika spalinowego – wyjaśnia Wojciech Zacharski, jeden z wyróżnionych uczniów. – Obecnie staramy się stworzyć model działającego już układu z wykorzystaniem prawdziwego silnika spalinowego i w pełni sprawnego silnika Stirlinga.

Uczniowie chcą oprzeć się na osiągnięciach swoich poprzedników, którzy skonstruowali model silnika. Swoją pracę zaprezentują w październiku w Warszawie podczas Międzynarodowej Wystawy Wynalazków IWIS 2017.

Ogólnie sam silnik Stirlinga działa na różnicy temperatur, z jednej strony musi być podgrzewany, z drugiej – schładzany. W tym momencie tłoki samoistnie zaczynają się poruszać, i w ten sposób uzyskany ruch okrężny przekładamy na naszą energię, np. poprzez prądnicę, która wytwarza prąd – mówi Adrian Pluto-Prondzyński, drugi z nagrodzonej dwójki uczniów.

Młodzi słupszczanie proponują zastosowanie silnika Stirlinga w rurach, które odprowadzają chłodziwo z silnika do chłodnicy. Ciepło z nagrzanego chłodziwa można wykorzystać do napędzania silnika Stirlinga. Oprócz tego w układzie wydechowym, tuż przed kolektorem, tak aby spaliny wydobywające się z silnika były jak najgorętsze.

Zdolni uczniowie rozważają zamianę swojej pasji na zawód po zakończeniu szkoły. Ich zdaniem udział w IWIS 2017 może im pomóc zarówno poprzez promocję, jak i kontakt z innymi wynalazcami.

(opr. jwb)

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.