K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Węzeł dla miasta

0

Zarząd województwa pomorskiego podjął w czwartek decyzję o dofinansowaniu projektu przebudowy słupskiego węzła transportowego. Miasto ma otrzymać z Unii Europejskiej 36.379.000 złotych.

W czwartek w zarządzie województwa pomorskiego zapadła decyzja o dofinansowaniu projektu budowy węzła transportowego w Słupsku. W związku z inwestycją miasto otrzyma dofinansowanie w wysokości 36.379.000 złotych.

To radosna dla nas wiadomość – mówi Marek Biernacki, wiceprezydent miasta Słupska – ponieważ projekt przygotowywany był od dwóch i pół roku i ma ogromne znaczenie w miejskim projekcie funkcjonalnym – miastotwórcze, prorozwojowe i kluczowe dla komunikacji zbiorowej. Będzie to nie tylko węzeł dla Słupska, ale i powiatu oraz szerzej rozumianych okolic.

Przyznane środki w 85 procentach pokryją koszty całej inwestycji, co odpowiada równowartości wnioskowanej przez Słupsk kwoty. Wiceprezydent przyznaje, że w odniesieniu do oczekiwań strony słupskiej istniały obawy o pozytywną opinię marszałka i zarządu województwa, ponieważ konkurencja była bardzo duża. Teraz władze miasta mogą już rozpocząć prace związane z projektami PKP PLK w zakresie modernizacji linii kolejowych 405 i 202 oraz przebudowy dworca, za którą odpowiada PKP SA.

Musimy skoordynować się z tymi projektami, a przede wszystkim spotkać się w miejscu najistotniejszym dla naszego przedsięwzięcia. Chodzi o przedłużenie tunelu, który wiódł będzie od ulicy Kołłątaja – w osi Wojska Polskiego – do ulicy Sobieskiego. To bardzo ważne rozwiązanie, które wpłynie na rewitalizację tej części miasta. Mieszkańcy od 40 lat oczekują na funkcjonowanie takiego połączenia – podkreśla wiceprezydent Marek Biernacki.

Chodzi o spięcie dwóch dzielnic Słupska – Zatorza i Śródmieścia – przede wszystkim w ruchu pieszym i rowerowym. Samorządowiec przy okazji zwraca jednak uwagę na inny problem – całkowite jego zdaniem odwrócenie się władz państwa od kluczowego połączenia, jakim jest trasa Słupsk – Lębork. Wiceprezydent ocenia, że z jednej strony miasto spotyka się ze zrozumieniem marszałka województwa, z drugiej – doznaje porażki w batalii o budowę S6 czy tzw. drugiej nitki torów, ponieważ rząd nie wykazuje żadnego zrozumienia dla problemów ziemi słupskiej. Władze centralne – podkreśla przedstawiciel ratusza – ograniczają inwestycje dla naszego regionu, co widać m.in. po zapisach Krajowego Programu Kolejowego. Budowa drugiego toru od Lęborka do Słupska stoi pod dużym znakiem zapytania i raczej nie należy spodziewać się szybkiej realizacji tej inwestycji. Taka perspektywa tylko pogłębia paraliż komunikacyjny miasta, jeśli wziąć pod uwagę wcześniejszą fatalną decyzję rządu o zaniechaniu budowy trasy szybkiego ruchu na odcinku środkowopomorskim.

To oburzające, to oznacza kompletne zaprzeczenie strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, w której rząd zdiagnozował nasz obszar jako zapóźniony komunikacyjnie, dla którego bariera komunikacyjna jest barierą rozwojową. Mamy obawy, że znowu jest to decyzja polityczna, a nie merytoryczna – mówi Marek Biernacki.

O ocenie samorządowca sprawą powinni zająć się także słupscy parlamentarzyści, zwłaszcza posłanka PiS Jolanta Szczypińska, która dotąd pozostaje bierna w kwestii komunikacyjnego wykluczenia miasta, bardziej tłumacząc decyzje rządu, nawet je chwaląc, mimo że są katastrofalne dla ziemi słupskiej.

W planach inwestycyjnych znalazł się także temat przyszłości części dworca PKP. Urząd Miejski jest na etapie rozmów dotyczących losów tego obiektu. Przygotowywane są cztery projekty, które w tym obszarze będą realizowane jednocześnie. Słupsk odpowiada za węzeł przesiadkowy, natomiast obsługa pasażerska na dworcu będzie prowadzona przez spółkę PKP SA. Pozostaje sprawa samego obiektu – czy ma zmienić swoją funkcjonalność, wygląd, czy też powinien zostać wyburzony na rzecz bardziej przyjaznej architektonicznie budowli, mniej kosztownej w eksploatacji. Jak się jednak okazuje, na razie słupski węzeł nie uzyskał jeszcze gwarancji przebudowy samego dworca. Takie decyzje prawdopodobnie zapadną jesienią. Zakres rzeczowy prac nadal znajdować się będzie w gestii kierownictwa kolei.

Dofinansowanie projektu oznacza nowe możliwości transportowe dla regionu Słupska. Pozostaje teraz czekać na rozpoczęcie prac.

(opr. jwb)

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.