K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Łatwiej komunikacją

0

Słupsk przystąpi do nowoczesnego systemu integracji biletowej w województwie pomorskim. Podstawą jego działania będzie specjalna aplikacja, która posłuży do opłaty za przejazdy.

Nowy system biletowy znacznie ułatwi podróżnym poruszanie się po województwie środkami transportu zbiorowego. W jego skład wejdzie komunikacja miejska i podmiejska czyli autobusy, tramwaje oraz pociągi. Mieszkańcy województwa do dyspozycji dostaną narzędzia, które pozwolą na zaplanowanie w optymalny sposób cen biletów oraz trasy przejazdu.

– Pasażer nie będzie musiał się martwić, że tu taki bilet, tam inny, że tu mu ulgi przysługują, tam nie, że trzeba mieć jakieś formy płatności, bo czasami trzeba zapłacić tylko gotówką, kartą się nie da – mówi Robert Linkiewicz, dyrektor Wydziału Polityki Transportowej UM w Słupsku. – System ma to wszystko zintegrować i ułatwić. Dzięki niemu mieszkańcy Słupska dużo zyskają, także ci, którzy nie wyjeżdżają poza granice miasta, ponieważ będą mogli płacić w komunikacji miejskiej nie tylko gotówką za kupno biletu u kierowcy, za bilet okresowy, ale także zwykłą kartą płatniczą, przykładając ją do kasownika, który będzie temu dedykowany, i wybierając opcję „bilet normalny” lub „bilet ulgowy”.

System będzie oparty na aplikacji na smartfony oraz na karcie miejskiej, która będzie także nośnikiem biletów okresowych. Aplikacja z biegiem czasu będzie także wzbogacana o dodatkowe funkcje, które mają być korzystne dla mieszkańca.

Aplikacja jest na tyle inteligentna, że tak naprawdę będzie zliczała i działała na korzyść mieszkańców – mówi szef wydziału transportu. – Na przykład jeśli mieszkaniec jeździ codziennie komunikacją miejską, ma kupiony bilet okresowy, to miasto cieszy się, bo bilet normalny kosztuje 74 złote. Ktoś, kto codziennie z tej komunikacji miejskiej korzysta, wie, że nieraz bardziej opłacałoby mu się kupić bilet zwykły, a ta aplikacja ma działać właśnie na korzyść mieszkańców. Każdy mieszkaniec, wchodząc do autobusu, płacąc smartfonem czy kartą miejską, będzie miał naliczaną opłatę po przekroczeniu pewnej puli, a np. jeśli ktoś przekroczy ten pułap związany z biletem okresowym, to już ta opłata nie będzie od niego pobierana; jeżeli ktoś np. będzie jeździł intensywnie przez trzy tygodnie, to kolejny tydzień będzie miał gratis. Dodatkowo taka innowacyjność: jeśli ktoś na co dzień nie korzysta z transportu zbiorowego, nie jest obeznany we wszystkich ulgach, które mamy na terenie miasta czy regionu, to może się okazać, że wsiadając do komunikacji miejskiej np. rano, kiedy odwozi dziecko do przedszkola i kasuje jeden bilet, a potem wracając, kiedy kasuje drugi, i po południu tak samo, dziennie na komunikację miejską wydaje w ten sposób dziesięć złotych. System natomiast będzie mógł przeliczyć, czy nie byłoby lepiej, gdyby ten pasażer miał bilet dobowy, który jest dużo tańszy, bądź czy przejazdy w jedną i drugą stronę nie były wykonywane w czasie jednej godziny i czy w związku z tym nie można by jeszcze taniej tych opłat naliczyć.

Ponadto w przyszłości może pojawić się tzw. taryfa za przejazdy przystankowe. Jeżeli podróżny będzie chciał wykonać kurs tylko do następnego przystanku, to zamiast kupować cały bilet zapłaci jedynie część jego ceny. Ze względu na osoby w wieku senioralnym w obiegu pozostaną też tradycyjne bilety, jednak zmieni się zasada ich użytkowania. System zacznie działać w 2020 roku, ale najpierw komunikację miejską będzie trzeba wyposażyć w odpowiednie kasowniki oraz infrastrukturę. Za wdrożenie projektu będzie odpowiadać spółka Innobaltica będąca własnością samorządu województwa pomorskiego. (opr. jwb)

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.