K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Elektryfikacją przeciw wykluczeniu

0

Samorządowcy regionu słupskiego nie zaprzestają wspólnych działań zapobiegających wykluczeniu komunikacyjnemu tej części kraju. Tym razem wystosowali apel do przedstawicieli rządu, parlamentarzystów oraz władz kolejowych o elektryfikację linii kolejowej Szczecinek – Słupsk.

Przed czterem dniami na ustecka stację kolejową po raz pierwszy w tym roku wjechał pociąg „Słoneczny”. Oznaczało to przywrócenie połączenia nadmorskiego kurortu ze stolicą kraju. Już wtedy władze Ustki zapowiadały podjęcie starań o utrzymanie tego połączenia przez cały rok. Jednocześnie samorządowcy zaanonsowali poczynienie kolejnych kroków przeciwdziałających wykluczeniu komunikacyjnemu zachodniej części województwa pomorskiego. Dzisiaj w usteckim ratuszu spotkali się przedstawiciele samorządów leżących wzdłuż linii kolejowej 405, by zadeklarować wolę współpracy przy elektryfikacji trasy Szczecinek – Słupsk. W przededniu formułowania kontraktu wojewódzkiego na lata 2021-2027 przygotowano specjalny list intencyjny oraz apel skierowany do strony rządowej, parlamentarzystów, władz samorządowych województwa oraz zarządu PKP S.A.

Jacek Graczyk, burmistrz Ustki stwierdził, że powinien być zrobiony drugi tor z Gdyni do Słupska. Przywrócone też powinno zostać połączenie Bytowa z Korzybiem, a elektryfikacja linii 405 na odcinku od Szczecinka do Słupska jest jednym z tych działań, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju leżących wzdłuż tej linii gmin. Pozwoli ona na połączenie Ustki z Polską południowo-zachodnią. W tej chwili kurort olejowo jest skontaktowany z Przemyślem, Krakowem, Katowicami i Warszawą.

W Ustce spotkali się nie tylko przedstawiciele samorządów powiatu słupskiego. Z tymi samymi problemami, na co zwrócił uwagę starosta słupski, borykają się także władze i mieszkańcy innych gmin. Paweł Lisowski nie krył radości, że starania o rozwój subregionu czynione są wspólnymi siłami gmin powiatu słupskiego i bytowskiego. Powinno to zwiększyć ich skuteczność. Jest to czas przygotowania perspektywy rozwoju Unii Europejskiej na lata 2021-2027 oraz pracy nad strategią rozwoju województwa pomorskiego, a w nim subregionu słupskiego, więc jest to najlepszy czas, by o problemach przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu mówić wspólnym głosem. Wykonana już diagnoza wskazuje na to, że subregion słupski, region bytowski i lęborski wymagają dużego wsparcia infrastrukturalnego.

Wiceprezydent Słupska Marek Goliński zwrócił uwagę na to, że po raz kolejny samorządy subregionu słupskiego mówią jednym głosem. Podkreślił też, że bez powstania S-6 i elektryfikacji linii Szczecinek – Słupsk, rozwój gospodarczy tej części województwa będzie niezwykle trudny. W sposób szczególny widoczne jest to w powiecie bytowskim. Roman Ramion, obecny wicestarosta bytowski, a poprzednio burmistrz Miastka uczestniczył w ustaleniach dotyczących modernizacji linii 405. Przypomniał, że już wtedy była mowa o jej elektryfikacji, co znacznie ożywiłoby to połączenie i dało nowy impuls do rozwoju. Jako wicestarosta podkreślił również potrzebę przywrócenia linii łączącej Bytów z Korzybiem.

Bez realizacji zadania elektryfikacji linii kolejowej 405 nie wyobrażają sobie rozwoju swojej gminy także mieszkańcy Kępic. Magdalena Majewska, burmistrz Kępic zauważa, że dzięki tej inwestycji mogłyby do Kępic dojeżdżać również pociągi z głębi Polski. Składy będą bardziej niezawodne, a mieszkańcy będą mogli liczyć na kolej. W tej chwili stracili do niej zaufanie, bo szynobusy się psuły, nie dojeżdżały na czas. Skomunikowanie tej miejscowości z pociągami dalekobieżnymi nie tylko ożywi ten region, umożliwi dojazdy do szkół i pracy, ale pozwoli na przyjazd turystów, którzy zechcą spędzić w tej gminie wolny czas.

Samorządowcy podpisali list intencyjny, w którym deklarują solidarne wsparcie dla tej inicjatywy oraz apel skierowany do wszystkich decydentów mogących mieć wpływ na realizację tej inwestycji. (opr. rkh)

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.