K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Nagrodzono uczennice

0

Dwie uczennice II Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku, Kornelia Czaja i Weronika Gwóźdź- Sproketowska, wzięły udział w ogólnopolskim konkursie na stworzenie gry planszowej pn. „Inżynierowie dla Niepodległej Polski”. Ich projekt zatytułowany „Świat wynalazków” zdobył wysokie II miejsce.

Grę planszową zatytułowaną „Świat wynalazków” stworzyły wspólnie dwie uczennice II Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku, Kornelia Czaja i Weronika Gwóźdź- Sproketowska. Obie uczą się w klasach pierwszych o profilu matematyczno-fizycznym oraz biologiczno-chemicznym. Gra poświęcona jest historii polskiej myśli technicznej, biografiom i dorobkowi słynnych polskich wynalazców oraz konstruktorów działających w kraju i za granicą. Istotne było także przypomnienie roli polskich inżynierów w przeszłości oraz upowszechnienie wiedzy o ich wkładzie w budowę II RP. Opracowanie gry planszowej zajęło kilka miesięcy.

Nasza gra jest bardzo fajna i długo by się o niej opowiadało – zapewnia Kornelia Czaja, uczennica klasy I a w II Liceum Ogólnokształcącym w Słupsku. – Może w nią grać maksymalnie 5 osób, a minimalnie dwie osoby, jak w większości planszówek. Ma ona wymiar sześciokąta i posiada wiele różnych pól, które mają swoje znaczenia.

– Dzięki tej grze gracze mogą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu techniki i inżynierów polskich niepodległej Polski, którzy mają różne dokonania w różnych dziedzinach – dopowiada Weronika Gwóźdź- Sproketowska, uczennica klasy I b w II Liceum Ogólnokształcącym w Słupsku.

Gra składa się z planszy, kręciołka, oraz domku naukowca i domku naukowca po katastrofie. Do dyspozycji są także pionki i podstawki, żetony, karty inżynierów oraz karty pytań i ciekawostek. Po przetasowaniu i ułożeniu kart każdy gracz losuje swoją postać z kart odkrywców oraz wybiera swój pionek. Kolorowe żetony należy ułożyć w stosik na dowolnej części planszy o tym samym kolorze. Celem gry jest przejście całej planszy, a następnie zwycięstwo w „ostatecznym pojedynku”, który polega na serii pytań do każdego gracza, a następnie eliminacji uczestnika po udzieleniu błędnej odpowiedzi. Zwycięzcą zostaje gracz, który w czasie rozgrywki zgromadził największą wiedzę i potrafi ją wykorzystać w praktyce.

Dzięki naszej grze planszowej więcej osób będzie mogło dowiadywać się ciekawostek na temat polskich inżynierów, naszej historii, kultury, żeby wiedzieć, z czego możemy być dumni – podkreśla Kornelia Czaja.

– Niektórym może się wydawać, że historia to taki nudny przedmiot – mówi Weronika Gwóźdź- Sproketowska. – Nie wszyscy ją lubią, a nasza gra pokazuje, że historii można się uczyć w bardzo przyjemny i ciekawy sposób. Każdy, nawet jeśli nie lubi historii to ją polubi dzięki tej grze, bo naprawdę można poszerzyć soją wiedzę bez wkuwania dat czy suchych informacji.

Gra planszowa wzięła udział w trzyetapowym konkursie pn. „Inżynierowie dla Niepodległej Polski” organizowanym przez Naczelną Organizację Techniczną Federację Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych w Warszawie. Ostatecznie praca dziewczyn zakwalifikowała się do ścisłego finału, w którym zajęła wysokie, II miejsce w kategorii szkół ponadpodstawowych. Uczennice przygotowały grę pod kierunkiem Iwony Tłuchowskiej, nauczycielki historii w II LO.

Trzeba było znaleźć swoich bohaterów, inżynierów, budowniczych – zaznacza Iwona Tłuchowska, nauczycielka historii w II Liceum Ogólnokształcącym w Słupsku. – Jednym z takich bohaterów gry planszowej, którą dziewczyny stworzyły był powszechnie znany Ignacy Łukasiewicz. Niektórzy nazywają go tym, który rozświetlił mrok z powodu lampy naftowej. I tak po trosze było z dziewczynami. Rozświetliły mrok a propos wielu postaci może swoich jakichś przyszłych ideałów. Kornelia jest w klasie mat-fiz i może w przyszłości zostanie jakimś słynnym inżynierem, architektem. Tak samo Weronika. Będą coś tworzyły. To jest ich pierwszy projekt, ale stawiam na to, że na pewno nie ostatni.

Jak podkreślają uczennice, w nowym roku szkolnym chcą się rozwijać i poszerzać swoją wiedzę z różnych dziedzin. Mają także nadzieję, że projektem ich gry „Świat wynalazków” zainteresuje się odpowiednia firma, która chciałaby wykonać ją profesjonalnie i wdrożyć do produkcji i sprzedaży. (opr. rkh)

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.