W minioną środę w kluboksięgarni Cepelin odbyło się podsumowanie projektu edukacyjnego V Liceum Ogólnokształcącego pt. „Staję się poetą”. Projekt powstał przy współpracy z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką w Słupsku, a wzięło w nim udział kilkunastu uczniów klasy II B, którzy w minionym roku szkolnym pisali własne teksty i brali udział w spotkaniach z pisarzami.
Uroczyste podsumowanie pierwszej edycji projektu edukacyjnego realizowanego w V Liceum Ogólnokształcącym pt. „Staję się poetą” odbyło się 22 czerwca w kluboksięgarni Cepelin w Słupsku. Uczestniczyli w nim uczniowie, nauczyciele, dyrekcja szkoły, a także miłośnicy poezji. Projekt zainicjowały nauczycielki liceum Jolanta Jedlińska i Małgorzata Kowalczyk, a wzięło w nim udział 12 uczniów klasy II B, którzy recytowali swoje teksty, przedstawiali działania, w które byli zaangażowani, i opowiadali o spotkaniach z pisarzami. Były to warsztaty poetyckie z poetką Łucją Dudzińską oraz warsztaty literackie z Maliką Tomkiel i Danielem Odiją. Młodzież dzięki takim lekcjom dowiedziała się m.in., jak zacząć pisać i jakich początkowych błędów należy się wystrzegać.
– Chciałyśmy zainspirować uczniów, pokazać im, zachęcić, że pisanie własnych tekstów nie jest niczym skomplikowanym i trudnym – mówi Małgorzata Kowalczyk, nauczyciel, bibliotekarz w V LO w Słupsku. – Że nie należy do osób wybranych, ale każdy może pisać. W związku z tym zrodził się projekt „Staję się poetą”, który bazował na spotkaniach warsztatowych z poetami, na których uczniowie poznawali tajniki pisania wierszy, inspiracji, w jaki sposób tworzyć wiersz, otworzyć się na inspirację. Myślę, że to było bardzo cenne. Każda z tych osób, biorąca udział w projekcie, debiutuje jako poeta.
Projekt „Staję się poetą” miał pobudzić kreatywność uczniów i zachęcić ich do rozpoczęcia pisania własnych tekstów. Takie działanie może mieć wymiar terapeutyczny i wartościujący. Pisać może każdy i nie trzeba mieć do tego wielkiego talentu ani zdobytych nagród czy zdobytego uznania czytelników. Jak przyznały uczennice, bardzo cenne jest też pisanie dla siebie, czyli do szuflady.
– Dla mnie najważniejsze tak naprawdę było to, że podczas projektu mogłam poznać siebie i zacząć wyrażać swoje emocje na papierze – uważa Martyna Mularczyk, uczennica klasy II B w V LO w Słupsku. – Nikt nie oceniał tego, co napisałam. To było tylko moje. Ja miałam wpływ na to, kto to zobaczy, co dodam do wiersza. Autorzy pokazali nam, że możemy rozwijać się w każdej płaszczyźnie, możemy działać na różne sposoby. Możemy pisać o naszych emocjach, ale także o otaczającej nas przyrodzie. To jest fascynujące, że poezja nie ma granic.
– Dla mnie bardzo ważnym aspektem tego projektu było to, ze dowiedziałam się wielu rzeczy od osób, które faktycznie piszą – zaznacza Kornelia Rodziewicz, uczennica klasy II B w V LO w Słupsku. – Spotkania z różnymi poetami dały mi zupełnie różne spojrzenie na poezję, na pisanie. Zachęciły mnie przede wszystkim do pisania. Bardzo pozytywnie wspominam ten projekt i zaliczam nowe doświadczenie w moim życiu.
Zaprezentowano także tomik „Staję się poetą” z tekstami autorskimi uczniów pisanymi podczas trwania projektu. Przedsięwzięcie powstało dzięki współpracy V liceum z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką w Słupsku, gdzie odbywały się spotkania z pisarzami. Pomysłodawczynie projektu edukacyjnego chciałyby, aby był on kontynuowany w nowym roku szkolnym. (opr. rkh)