Nowy McDonald i market przy ulicy Westerplatte w Słupsku cieszą przyszłych klientów, ale pojawia się pytanie o organizację ruchu drogowego. Ulica, która już teraz w godzinach szczytu stoi w korkach, wraz z oddaniem nowych inwestycji może stać się komunikacyjnie niewydolna.
W godzinach szczytu na ulicy Bohaterów Westerplatte tworzą się korki, ponieważ kumuluje ona ruch pojazdów od strony Głobina i strefy Płaszewko, i jest przepustem komunikacyjnym na obwodnicę w tym rejonie miasta. Przede wszystkim jednak rozprowadza ruch generowany przez osiedle Hubalczyków i szpital wojewódzki, a poprzez ulicę Gdyńską przenosi go także do centrum z osiedla Akademickiego. Już wkrótce w tej części miasta pojawią się dwa nowe obiekty – McDonald i market – które pomnożą ruch pojazdów. Jakie rozwiązania komunikacyjne zostały uzgodnione przez inwestora z zarządem drogi?
– Tutaj ta inwestycja jest rozpatrywana globalnie, czyli zarówno McDonald, jak i market. Dla tej inwestycji wydaliśmy zgodę na przebudowę istniejącego zjazdu z ulicy Westerplatte oraz budowę nowego zjazdu z ulicy Gdyńskiej – mówi Tomasz Orłowski, zastępca dyrektora ZIM w Słupsku. – Takie rozwiązanie pozwoli na rozładowanie tego ruchu. Kierujący zawsze będzie mógł wybrać sobie wygodniejszy i powodujący mniej utrudnień w ruchu wariant dojazdu, czy to od ulicy Westerplatte, czy od ulicy Gdyńskiej. Dodatkowo z uwagi na fakt, że obiekty te będą generować dodatkowe potoki zarówno ruchu pieszego, jak i rowerowego, nałożyliśmy na inwestora obowiązek wybudowania na własny koszt odcinka ciągu pieszo-rowerowego przy ulicy Gdyńskiej na całym odcinku od ulicy Westerplatte do Sułkowskiego, czyli do najbliższych przejść dla pieszych. Tak więc osoby, które nie samochodem, tylko pieszo czy rowerem będą chciały skorzystać z oferty tego inwestora, będą mogły bezpiecznie dojechać i bezpiecznie przekroczyć ulice Gdyńską.
W ramach zadania realizowane są aktualnie dwie drogi dojazdowe do placu inwestycyjnego. Ulica Sułkowskiego na razie pozostaje wyłączona z obsługi nowych obiektów.
– To wszystko zależy od właściciela tego terenu. W tej chwili inwestycja, która trwa, która została uzgodniona u nas, obejmuje tylko działki bezpośrednio przy ulicy Bohaterów Westerplatte, natomiast jak będzie rozwiązany ruch w kierunku ulicy Sułkowskiego, zależy od ewentualnego przyszłego zagospodarowania tej dalszej części działki.
Sytuację w tym rejonie miasta komplikuje czasowo remont ulicy Wiejskiej, stąd dużo bardziej odczuwalne obciążenie ulicy Kozietulskiego i Westerplatte. Nie ma jednak planów na odblokowanie przejazdu z pętli na ulicy Gdyńskiej do strefy inwestycyjnej Płaszewko jako alternatywnej drogi.
– Absolutnie nie ma takich planów. Płaszewko to strefa przemysłowa, a strefa przemysłowa generuje ruch pojazdów ciężkich. Gdybyśmy chcieli dołożyć jeszcze na ulicy Gdyńskiej kolejne ciężarówki, kolejne tiry, to na pewno byłoby to ze szkodą dla mieszkańców – mówi Tomasz Orłowski.
Na pytanie, czy możliwe byłoby uruchomienie tego łącznika pomiędzy miastem a strefą Płaszewko, gdyby dopuścić jedynie ruch pojazdów osobowych, miasto odpowiada: nie.
– Wiadomo, że różnie jest z przestrzeganiem przepisów i zawsze pozostaje kwestia sposobu wyegzekwowania tego ruchu – mówi zastępca dyrektora ZIM. – Ponadto musimy pamiętać, że odcinek pomiędzy ulicą Gdyńską a ulicą Inwestycyjną jest wykonany z płyt betonowych, bez chodników, bez poboczy, tak więc jest to kolejny argument za tym, aby tak jak uchwalili to radni Rady Miejskiej w Słupsku, uchwalając plan miejscowy tamtej części, żeby ten ciąg na przedłużeniu ulicy Gdyńskiej był ciągiem pieszym, rowerowym i służył odpoczynkowi i rekreacji mieszkańców.
W związku z nowymi inwestycjami nie jest też planowana nowa sygnalizacja świetlna.
– Nie mamy tam do czynienia z równoważnością pojazdów. Pojazdy, które się włączają, czy to z McDonalda, czy z Aldi, są pojazdami podporządkowanymi i muszą ustąpić pierwszeństwa tym samochodom, które poruszają się ulicą Westerplatte czy ulicą Gdyńską – mówi Tomasz Orłowski. – Gdybyśmy wprowadzili tu jakąś sygnalizację świetlną, co chwilę dochodziłoby do zatrzymań ruchu na ulicach głównych. Dlatego też nie planujemy tego typu działań.
Na pewno jednak budowa ringu miejskiego od ulicy Westerplatte do Słonecznej otworzy nową perspektywę dla rozwiązań komunikacyjnych. Miasto planuje w najbliższych tygodniach rozpisać przetarg na realizację inwestycji. Droga ma powstać do końca 2024 roku. (jwb)