Markos z Głobina wyprodukuje dwie specjalistyczne łodzie CLX-T 12.8, które trafią na amerykański statek wspierający budowę wodnych turbin wiatrowych. Produkcja wiąże się ze specjalnymi testami, które w siedzibie firmy w Głobinie odbyły się pod okiem inspektorów z amerykańskiej United State Coast Guard oraz Lloyds Register Polska.
.
Budowa łodzi CLX-T 12.8 realizowana jest na zlecenie firmy Fassmer, potentata niemieckiego przemysłu stoczniowego, który wygrał kontrakt na dostarczenie łodzi ratunkowych dla amerykańskiej firmy energetycznej. Trafią one na statek służący budowie morskich turbin wiatrowych. Ze względu na swoje gabaryty jednostka będzie jedną z największych tego typu na świecie. Długość, szerokość i głębokość kadłuba w stopach wyniosą 472 / 184 / 38. W wyposażeniu znajdzie się także główny żuraw z wysięgnikiem o długości 426 stóp i udźwigu 2.200 ton.
.
Produkowane w Głobinie łodzie CLX muszą spełniać wymagania techniczne zapisane w międzynarodowej Konwencji Solas 1974 oraz innych dotyczących zainstalowanych na nich środków i urządzeń ratunkowych. Wpływa to m.in. na dobór konkretnych produktów przy budowie, jak i systemów wykorzystywanych na łodzi. Wiąże się to np. z zastosowaniem niepalnej żywicy epoksydowej dedykowanej wewnętrznej instalacji dopływu powietrza czy systemu zraszaczy o zwiększonych możliwościach dystrybucji wody na powierzchnię poruszającej się w ogniu łodzi.
.
– Przed uzyskaniem świadectwa uznania tego typu wyrobu dla środków i urządzeń ratunkowych należy przeprowadzić próby zgodnie ze światowymi normami w celu potwierdzenia, że spełniają one wymagania i zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa wg wytycznych przepisów Towarzystw Kwalifikacyjnych, w tym przypadku – Lloyd register czy United States Coast Guard. Testy końcowe składają się z szeregu kontroli różnych elementów wyposażenia i bezpieczeństwa oraz przeglądu zapisów dokumentacji. Odbiory łodzi prototypowej CLX-T 12.8 zakończyły się wynikiem pozytywnym – mówi Krzysztof Pozorski, kierownik Działu Kontroli Jakości w firmie Markos.
.
Uzyskanie potwierdzenia od zewnętrznych audytorów stawiane jest jako wymagania do uzyskania świadectwa homologacji dla łodzi ratunkowych i ratowniczych znajdujących się na statkach pływających pod banderą USA, a więc i tych, których budowę obecnie realizuje Markos. CLX-T to łódź o długości niemal 13 metrów, która może zabrać na pokład 119 osób. Wykorzystywana jest w czasie prowadzenia działań ratunkowych. Obok niej na wyposażenie statku służącego budowie morskich farm wiatrowych trafi mniejsza łódź ratunkowa – FFR, również seryjnie produkowana w Głobinie. (opr. jwb, źródło: Markos)