W związku z planowaną przebudową stacji Słupsk PKP PLK chcą zmodernizować kolejowe obiekty inżynieryjne. Niestety niski pułap wiaduktu na ulicy Poniatowskiego nie zostanie podwyższony. Poszerzony będzie za to wąski tunel pod wiaduktem na Sportowej.
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do rozpisania w tym roku przetargów na wykonanie modernizacji stacji Słupsk. W ramach inwestycji przebudowane zostanie m.in. istniejące przejście podziemne, które prowadzić będzie w stronę przesiadkowego centrum autobusowego, natomiast na podniesionych do 76 centymetrów i wydłużonych do 400 metrów peronach pojawią się windy. Zmodernizowany zostanie także pochodzący z XIX wieku most na rzece Słupi w rejonie ulicy Borchardta. W pracach planistycznych przewoźnik uwzględnił również modernizację kolejowych obiektów inżynieryjnych znajdujących się w mieście. Wiadomo już, że PKP PLK chcą poddać przebudowie cztery wiadukty. Niestety nie będzie szans poprawy przejazdu pod torami na ulicy Poniatowskiego.
– Nie udało się nam na ulicy Poniatowskiego podnieść istniejącego wiaduktu, przy którym jest tyle kolizji – mówi Jarosław Borecki, dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. – Planowaliśmy kiedyś obniżyć drogę podczas budowy ulicy Poniatowskiego, ale nie pozwoliły nam na to warunki gruntowe. Próbowaliśmy rozmawiać z kolejarzami, jednak wychodziło na to, że wiadukt musiałby być podniesiony o ponad metr, a tego nie udałoby się wykonać przy tych torach, przy takiej prędkości.
Zdecydowanie lepiej ma za to wyglądać w przyszłości sytuacja na ulicy Sportowej, gdzie wąskie gardło tunelu pod wiaduktem znacznie ogranicza teraz ruch pojazdów.
– Najbardziej zadowoleni jesteśmy z wiaduktu na Sportowej, który będzie poszerzony. Łatwiejszy ma być dostęp do tamtych terenów. Tak więc firmy zaopatrujące Wodociągi jak i wszyscy inni będą mogli tamtędy przejeżdżać. To ma być tunel szerokości dwupasmowej jezdni, tak aby czynne były dwa pasy ruchu w obydwie strony – mówi dyrektor ZIM-u.
W planach modernizacyjnych PKP PLK znalazł się także wiadukt nad ulicą Szczecińską.
– Szczecińska – tu też będzie przebudowywany wiadukt ze względu na prędkości, na obciążenia. Przebudowywany będzie środkowy układ konstrukcyjny. Ustalony jest z nami zakres tej przebudowy, a przy okazji poprawione zostaną chodniki i inne tego typu rzeczy – mówi Jarosław Borecki.
Zaplanowana przez przewoźnika przebudowa przejścia podziemnego na stacji Słupsk będzie miała swoją kontynuację w ramach działań miasta. Powstanie wtedy przebitka na Zatorze.
– Tę przebitkę robimy my. PKP ma w swoim projekcie dojście z nowym tunelem do swojej granicy, a od granicy, czyli tam, gdzie planujemy budować węzeł transportowy, będzie wyprowadzone wyjście na zewnątrz dla rowerów i dla pieszych, będą windy i będzie też pełny dostęp dla Zatorza – informuje szef Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku.
W sumie w ramach planowanych przez PKP PLK inwestycji kolejowych na obiektach inżynieryjnych w Słupsku przebudowane mają być wiadukty na ulicach Szczecińskiej, Poniatowskiego/Grunwaldzkiej, Portowej i Sportowej. (jwb)