Ulica Hubalczyków w Słupsku jest mocno obciążona ruchem pojazdów generowanym nie tylko przez rozwijające się pobliskie osiedla mieszkaniowe, ale i obecność Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego. Kierowcy w tej części miasta narzekają na coraz trudniejsze warunki komunikacji. Lokalni mieszkańcy skupieni w grupie społecznościowej Słupsk – osiedle Westerplatte rozpoczęli nawet dyskusję na temat budowy ronda w miejscu obecnego skrzyżowania Hubalczyków, Górnej i Szafranka oraz możliwości złożenia w tej sprawie projektu do budżetu obywatelskiego.
.
Ulica Hubalczyków w Słupsku stanowi oś komunikacyjną rozwijającego się dużego osiedla, rozprowadzając w jego obrębie coraz większy ruch pojazdów. Dodatkowy transport generuje też Wojewódzki Szpital Specjalistyczny. Kierowcy podnoszą, że coraz trudniej płynnie włączyć się do głównego ruchu, wyjeżdżając z ulic podporządkowanych i widać potrzebę nowych rozwiązań infrastrukturalnych. W ciągu dnia zatory powstają u zbiegu Hubalczyków, Szafranka i Górnej. Problemem jest zwłaszcza skręt w lewo.
.
Grupa Słupsk – osiedle Westerplatte poprzez media społecznościowe rozpoczęła dyskusję na temat poprawy warunków komunikacji w tym newralgicznym miejscu i budowy skrzyżowania o ruchu okrężnym. Być może ta właśnie aktywność społeczna przyniesie wymierne korzyści, ponieważ w poszukiwaniu konstruktywnych rozwiązań rozważana jest możliwość złożenia w tej sprawie wniosku do budżetu obywatelskiego. Na razie to luźna wymiana zdań, ale tym bardziej wartościowa, że uruchomiona oddolnie.
.
Ronda mają większą przepustowość, usprawniają ruch, który staje się bardziej płynny. Nie wymuszają jego zatrzymania, a jedynie spowolnienie, dlatego zdaniem wielu kierowców są po prostu bezpieczniejsze od zwykłych skrzyżowań. Zajmują one jednak – nie licząc osławionego ronda „plastikowego” na skrzyżowaniu Kaszubskiej, Armii Krajowej i Obrońców Wybrzeża – zdecydowanie więcej miejsca, zwłaszcza że w wypadku ronda na Hubalczyków poruszać się nim musiałyby tiry dowożące towar do sklepów wielkopowierzchniowych. Bardzo blisko obecnego skrzyżowania usytuowane są też przystanki autobusowe oraz narożnikowy blok osiedla Górna. Dodatkowo przy przejściu dla pieszych zlokalizowanym w odległości około 150 metrów od miejsca potencjalnego ronda działa teraz sygnalizacja świetlna, tak więc blisko siebie wdrożone byłyby dwa sposoby sterowania ruchem. Być może w takiej sytuacji najprostsze rozwiązanie na obecnym skrzyżowaniu stanowiłaby instalacja świateł – takie głosy także pojawiły się w dyskusji.
.
Do publicznej rozmowy w ramach mediów społecznościowych na temat sposobów rozładowania kumulacji ruchu na skrzyżowaniu Hubalczyków, Górna, Szafranka zaproszeni zostali także słupscy radni. Co cieszy, już zareagowała radna Małgorzata Lenart, która skierowała uwagę na potrzebę konsultacji z fachowcami od projektowania dróg i komunikacji, deklarując pomoc.
.
Sytuacja związana z problemami komunikacyjnymi na ulicy Hubalczyków, która stała się przedmiotem dyskusji społecznej, już wkrótce może ulec pewnej poprawie. W najbliższych dniach oddany zostanie do użytku nowy odcinek ulicy Łady-Cybulskiego, który pozwoli przedostać się bezpośrednio z rejonu szpitala na ulicę Aluchny-Emelianow lub Westerplatte, z ominięciem przeciążonego ruchem pojazdów skrzyżowania Górna, Hubalczyków i Szafranka. Dodatkowo po wybudowaniu sygnalizacji świetlnej na styku Łady-Cybulskiego i Bohaterów Westerplatte wjazd na osiedle i wyjazd w kierunku miasta czy obwodnicy stanie się łatwiejszy. Nowe możliwości w nieco dalszej perspektywie otwiera także budowa kolejnego etapu ringu wewnętrznego, który połączy ulicę Hubalczyków z centrum miasta poprzez most czołgowy i ulicę Poznańską. / Joanna Wojciechowicz-Bednarek