K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Linią nr 9 do dworca autobusowego. Wkrótce zamknięcie wiaduktu

0

Przy nowym dworcu autobusowym od chwili oddania go do użytku nie funkcjonuje żadna miejska linia autobusowa. Widoczne są jedynie pojazdy PKS i prywatnych przewoźników. Sytuacja miała się poprawić, jednak w przededniu wprowadzenia kompleksowych zmian związanych z przeorganizowaniem linii komunikacji miejskiej plany nieoczekiwanie zmieniła inwestycja PKP. Modernizacja linii kolejowej na 7 miesięcy wyłączy z ruchu wiadukt na ulicy Szczecińskiej. To oznacza bardzo duże utrudnienia dla mieszkańców i konieczność wytyczenia objazdów. Dworzec autobusowy ma być jednak dla pasażerów skomunikowany z resztą miasta dzięki linii autobusowej nr 9, która będzie w tym czasie dojeżdżać na teren węzła transportowego.
.
Ulica Szczecińska jako kontynuacja ulicy Tuwima jest najszybszym drogowym połączeniem centrum miasta z bardzo dużymi osiedlami mieszkaniowymi za torami i stanowi wylot w kierunku Koszalina i obwodnicy miasta. Zamknięcie tej trasy wiąże się dla kierowców ze znacznymi utrudnienia i częściowym przesunięciem ruchu na ring miejski. Z taką sytuacją należy liczyć się w najbliższych miesiącach, ponieważ Polskie Koleje Państwowe rozpoczynają inwestycją związaną z modernizacją linii kolejowej i przebudową stacji Słupsk. Oznacza to, że plany przeorganizowania ruchu autobusów miejskich, które miały zacząć docierać na teren węzła transportowego, zostały w znacznej mierze zastopowane.
.
– Byliśmy w przededniu dużych kompleksowych zmian związanych z przeorganizowaniem linii komunikacji miejskiej w Słupsku. Wszystko to opracowaliśmy wspólnie z Miejskim Zakładem Komunikacji, bo nie można tylko założyć na papierze, jak linie mają jeździć, ale trzeba też zapewnić tę obsługę właściwą ilością pojazdów i kierowców. I już byliśmy gotowi do wdrożenia nowego rozkładu jazdy, kiedy – z dobrą chyba wiadomością – zgłosiły się do nas Polskie Linie Kolejowe, które rozpoczęły przebudowę stacji Słupsk i poinformowały nas również o tym, że konieczne będzie zamknięcie na 7 miesięcy wiaduktu na ulicy Szczecińskiej, co wywróciło do góry nogami nasze plany – informuje dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku Tomasz Orłowski. – Najbliższy miesiąc, czyli moment, w którym rozpoczną się prace przy ulicy Szczecińskiej, będzie momentem wprowadzenia tymczasowego rozkładu, związanego z bardzo dużymi utrudnieniami, jakie przed nami w związku z inwestycją kolejową.
.
Dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej zapowiada, że po zakończeniu inwestycji kolejowej wdrożony zostanie opracowany wcześniej kompleksowy projekt zmian w układzie linii autobusowych, który także zakładał m.in. obsługę słupskiego dworca autobusowego. Na teren węzła transportowego będzie teraz docierała jedna linia, nr 9.
.
– Założeniem roboczym jest wprowadzenie bezpośrednio od strony ulicy Sobieskiego i Towarowej jednej linii, przy czym trzeba pamiętać, że węzeł komunikacyjny wiąże komponent kolejowy z autobusowym, dla którego mamy pełną obsługę wieloma liniami z ulicy Wojska Polskiego i Kołłątaja, tak więc teraz poprawiamy obsługę dworca od strony ulicy Sobieskiego. Ale na pewno nie możemy mówić, że jest to wykluczony komunikacyjnie obszar, miejsce, gdzie trudno dojechać autobusem komunikacji miejskiej – mówi Tomasz Orłowski.
.
Zarówno w ramach planowanej kompleksowej zmiany organizacji przewozów autobusami miejskimi, jak i tymczasowej, na czas remontu wiaduktu na ulicy Szczecińskiej, wprowadzone zostaje połączenie szpitala wojewódzkiego z dworcem PKP i autobusowym linią nr 9, której autobusy będą zaczynać i kończyć jazdę na słupskim węźle. Nie jest to jednak połączenie szybkie, typu linii nr 16, ze względu na rozbudowany przebieg trasy spinającej bardzo dużą część miasta. O skomunikowanie obu miejsc w sposób w szybki, bezpośredni, w imieniu mieszkańców zwracali się wcześniej do władz miasta radni. Z odpowiedzi udzielonej autorom zapytania wynikało, że ich postulat jest „istotny” i „wkrótce zostaną przeanalizowane realne możliwości techniczne i ekonomiczne w zakresie jej uruchomienia”, linii. Jednak nadal nie ma konkretów w tej sprawie.
.
– O tym będziemy rozmawiać w momencie tworzenia kompleksowego rozkładu jazdy, przy czym musimy też pamiętać, że te zmiany nie będą mogły pogorszyć obsługi tych pasażerów, którzy korzystają z naszych kluczowych linii. Mamy linie podstawowe, z których korzysta 5-6 tysięcy osób dziennie i dla tych osób wydłużenie jazdy np. o 4 minuty byłoby znaczącym pogorszeniem obsługi komunikacyjnej. Ale tak jak mówię, w docelowym rozkładzie jazdy, który będzie obowiązywał po otwarciu nowego wiaduktu przy ulicy Szczecińskiej, na pewno ta obsługa będzie wzmocniona – informuje Tomasz Orłowski.
.
Zamknięcie wiaduktu na ulicy Szczecińskiej planowane jest na przełom lutego i marca. Od tego czasu obowiązywać zaczną objazdy dla kierowców i zmieniony będzie rozkład jazdy autobusów. ZIM z wyprzedzeniem ma informować mieszkańców o korektach w organizacji ruchu. / Joanna Wojciechowicz-Bednarek

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.