W poniedziałek, 15 kwietnia, rozpoczęła się rozbiórka starego dworca PKP w Słupsku. Na placu budowy pojawił się ciężki sprzęt do mechanicznego wyburzania. Roboty prowadzone są także w obrębie peronów. W 2026 roku budowa nowego dworca ma być zakończona wraz z modernizacją linii 202 na odcinku Słupsk – Lębork. Podróżnych w Słupsku będzie witać nowy dworzec kolejowy, w zamyśle architektów przypominający nowoczesną bramę do miasta. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe SA, a wykonawcą robót firma Budimex.
.
Projekt nowego dworca kolejowego w Słupsku wzbudza wiele dyskusji wśród mieszkańców. Jedni go chwalą za kubistyczną bryłę, która ma odwzorowywać współczesną bramę do miasta, ze skośnymi podziałami na elewacji, inni krytykują za niedopasowanie architektoniczne do zabudowy ulicy Wojska Polskiego i mało kreatywny charakter. Klamka jednak zapadła. Od wczoraj trwają prace rozbiórkowe starego dworca, w miejsce którego w 2026 oddany zostanie do użytku nowy. Inwestycję za nieco ponad 55,5 miliona złotych realizuje firma Budimex. Projekt opracowała pracownia Studium z Warszawy.
.
Sam budynek dworca kolejowego w podziale na trzy kondygnacje ma pełnić różne funkcje. Przestrzeń obsługi podróżnych zlokalizowano w północnej części nowego obiektu. Hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje, zajmując znaczną część parteru i piętra. Na niższej kondygnacji znajdą się cztery lokale komercyjne, natomiast na piętrze kasy biletowe, toalety, poczekalnia wraz niewielkim kącikiem zabaw dla dzieci. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz wygodne ławki dla podróżnych. W poczekalni przy siedziskach znajdą się stacje do ładowania smartfonów. Z kolei w południowej części dworca na parterze zaprojektowano przestrzeń pod prawie 100-metrowy lokal handlowy. Gastronomia ulokuje się na piętrze. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei. Samo wejście do obiektu będzie obniżone, co ma ułatwić pasażerom przejście do tunelu prowadzącego na perony.
.
Przebudowane zostanie także otoczenie dworca. Nowe elewacje zyska biurowiec PKP, który zostanie zmodernizowany i ocieplony. Natomiast przed dworcem powstanie plac miejski z zielenią, alejkami i małą architekturą, z kolei na tyłach obiektu a przed peronami w pasie nowej drogi dojazdowej do stacji znajdą się zatoczki dla autobusów miejskich, postój taksówek oraz niewielka strefa kiss & ride. Od strony południowej budynku dworca pojawi się parking, także ze stanowiskami dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami oraz stanowiskami do ładowania samochodów elektrycznych. W północnej części projektowanego placu znajdzie się stacja rowerowa.
.
Odrębną inwestycją, którą prowadzi PKP PLK, jest modernizacja infrastruktury stacji Słupsk. W ramach tego przedsięwzięcia przebudowane zostaną perony oraz układ torowy. Zaplanowano także windy z przebudowanego przejścia pod torami. Na peronach zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski podkreślające historyczny charakter stacji. Pojawi się też nowoczesny system informacji pasażerskiej, który na bieżąco będzie przekazywał dane o rozkładach jazdy czy np. opóźnieniach w realizacji kursów. Do tego nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym.
.
W ramach modernizacji LK 202 na odcinku Słupsk – Lębork przebudowany zostanie jeden i dobudowany drugi tor kolejowy na długości 47,5 kilometra, co przełoży się na zdolność przepustową linii. Docelowo czas podróży pomiędzy Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Prędkość jazdy pociągów pasażerskich zwiększy się ze 120 do 160 km/h, a towarowych z 70 do 120 km/h. Na Słupi przebudowany zostanie most kolejowy, a w samym Słupsku inwestycja obejmuje także przebudowę trzech wiaduktów kolejowych, jednego przejścia podziemnego pod torami oraz pięciu przepustów. Z kolei w Kobylnicy Słupskiej, w ciągu linii kolejowej nr 202, zbudowany zostanie dodatkowo nowy peron, który zwiększy możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk – Szczecin.
.
Na trasie Słupsk – Lębork pojawią się nowe obiekty inżynieryjne, a istniejące zostaną zmodernizowane. Łącznie zaplanowano przebudowę trzech mostów, dwunastu wiaduktów kolejowych, dziewięciu wiaduktów drogowych i dwudziestu czterech przepustów. Funkcjonować będą także nowe urządzenia i systemy sterowania ruchem. W zakresie robót znajdzie się też budowa trzech nowych mostów kolejowych, jednego nowego wiaduktu oraz sześciu nowych przejść podziemnych pod torami. Sieć trakcyjna zostanie wymieniona.
.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy za blisko 1,85 miliarda złotych z wykonawcami prac pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem oraz na stacji Słupsk. Roboty na odcinku linii 202 wykona spółka Intercor, a wartość podpisanego kontraktu wynosi około 1,28 miliarda złotych. Przebudowę stacji kolejowej w Słupsku prowadzi spółka Torpol – wartość prac sięga blisko 562 milionów złotych. Nadzór inwestorski należy do ECM Group Polska.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek, fot. JWB, wizual. PKP PLK