K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Inwestycja kolejowa w Słupsku. Utrudnienia dla mieszkańców potrwają ponad dwa lata

0

Modernizacja linii kolejowej 202, w tym budowa drugiego toru, zmieni sytuację Słupska w kontekście wymienianego od lat wykluczenia komunikacyjnego; podobnie jak powstanie trasy S6. Zanim jednak będzie można odczuć korzyści z realizacji inwestycji PKP PLK, część ruchu pasażerskiego czasowo obsługiwana będzie komunikacją zastępczą, a piesi i kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami w poruszaniu się po mieście. Wiąże się to z etapowym zamykaniem wiaduktów kolejowych i koniecznością wdrożenia czasowych objazdów. Cała inwestycja kolejowa potrwa do listopada 2026 roku.
.
Zamknięcie dla ruchu samochodów, pieszych i rowerów wiaduktu na ulicy Szczecińskiej w Słupsku nastąpi w najbliższy poniedziałek, 6 maja, i potrwa siedem miesięcy. W tym czasie obiekt będzie częściowo przebudowywany w ramach projektu modernizacji linii kolejowej 202. Ponowne zamknięcie wiaduktu nastąpi po dziewięciomiesięcznej przerwie, by kontynuować prace modernizacyjne po drugiej stronie obiektu. Inwestor, PKP PLK, w porozumieniu z miejskim inżynierem ruchu oraz Zarządem Infrastruktury Miejskiej w Słupsku opracował plan zastępczej organizacji ruchu w mieście.
.
– Najpierw nastąpi zamknięcie ulicy pod wiaduktem na ulicy Szczecińskiej. Jest to niezbędne celem wykonania przebudowy tego obiektu, przy czym ruch pociągów będzie zachowany w kierunku Koszalina, ponieważ wiadukt przebudowywany będzie połówkowo – mówi Krzysztof Wrona, kierownik kontraktu, przedstawiciel PKP PLK. – Cały układ torowy podlega w całości zmianie, nie budujemy w śladzie istniejących torów.
.
W wypadku wiaduktu na ulicy Szczecińskiej część modernizowanego obiektu będzie rozebrana, część natomiast zachowana w bezpieczny sposób, tak aby bez przeszkód można było podróżować pociągami w kierunku Koszalina.
.
W drugą stronę na potrzeby ruchu pasażerskiego przewoźnik zapewni na czas modernizacji infrastruktury autobusową komunikację zastępczą na trasie Słupsk – Lębork i na tę chwilę planowana jest ona w terminie od 9 do 21 czerwca oraz od września do grudnia 2024 roku.
.
– Inwestycja jest dużym wyzwaniem dla PKP, a także dla nas, mieszkańców miasta, bo będziemy się spotykali z dużymi utrudnieniami – i ci, którzy będą dojeżdżali pociągiem do Słupska, i ci, którzy będą korzystali z dróg w mieście – mówi prezydent Krystyna Danilecka-Wojewódzka. – Ale to, co jest istotne, to perspektywa: 160 km/h będziemy mogli dojeżdżać w pierwszym etapie, potem nawet 200 km/h. To będzie możliwe tylko dzięki tej przebudowie, modernizacji torów kolejowych. Istotne jest też to, że ten drugi tor, o który tak długo zabiegaliśmy, będzie realizowany także w ramach tego kontraktu. To połączenie, na którym nam bardzo zależy, przy równolegle oddanej trasie S6 będzie budowało w nas poczucie, że nie jesteśmy już komunikacyjnie wykluczeni. Ale przebudowa wiaduktów i te najbliższe dwa lata będą oznaczały poważne utrudnienia w komunikacji zbiorowej i indywidualnej w mieście. Jesteśmy miastem bardzo zwartym, kompaktowym i nie tak prosto zaspokoić wszystkie oczekiwane potrzeby, żeby ten ruch zastępczy zorganizować.
.
W ramach odrębnego kontraktu realizowanego przez firmę Torpol zmodernizowana zostanie również stacja Słupsk. W zakresie tego zadania przebudowane zostaną trzy perony. Aktualnie prace toczą się na peronie nr 3, gdzie powstaje nowa, wyższa konstrukcja, z której podróżni wygodniej wsiądą do pociągu. W przebudowie jest także przejście podziemne, z którego na każdy peron będą prowadzić windy, które ułatwią dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zamontowany zostanie nowoczesny system informacji pasażerskiej, który ułatwi orientację na stacji, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów. Rozpoczęła się już także budowa nowego budynku nastawni dla lokalnego centrum sterowania Słupsk. Stąd prowadzony będzie sprawny i bezpieczny ruch pociągów.
.
Obiekty inżynieryjne na modernizowanym odcinku linii 202 Słupsk – Lębork zostaną przebudowane. W Słupsku inwestycja rozpoczyna się od wiaduktu na ulicy Szczecińskiej, potem roboty przeniosą się na ulicę Poniatowskiego/Grunwaldzką, a jako ostatni modernizacji poddany zostanie wiadukt na ulicy Bałtyckiej.
.
W poniedziałek, 6 maja, rzeczywiście ruch w mieście może okazać się bardzo utrudniony. W uzgodnieniu z zarządcą drogi przygotowane zostały objazdy ulicami Sobieskiego, 3 Maja i Kołłątaja – objazdy alternatywne ulicami Chodkiewicza i Żółkiewskiego oraz Grottgera, Koszalińską, Witkacego i Przemysłową. Dla osób pieszych zapewniona zostanie komunikacja poprzez stację Słupsk – od strony ulicy Konopnickiej z wykorzystaniem tymczasowego przejścia w poziomie torów do dworca autobusowego przy ulicy Towarowej.
.
Prace na stacji Słupsk oraz na 47-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 202 Słupsk – Lębork to jedna z największych inwestycji PKP PLK w województwie pomorskim. Koszt obu inwestycji sięga ponad 1,8 miliarda złotych netto.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.