K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Opłaty cmentarne w Słupsku – weryfikacja przepisów

0

W kwietniu br. radna Renata Stec skierowała do prezydenta Słupska interpelację w sprawie obowiązujących w mieście opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych. W kontekście głośnych ostatnio wyroków sądów administracyjnych, które uznały część opłat cmentarnych za niezgodne z prawem, radna wnosi o dokładne zbadanie sprawy i adekwatne do zapisów prawnych uregulowanie tej kwestii w Słupsku. Dziś pojawiła się odpowiedź władz miasta.
.
O sprawie informowaliśmy dwa tygodnie temu, kiedy radna Renata Stec zgłaszała w interpelacji do prezydent miasta Krystyny Danileckiej-Wojewódzkiej, że zarządzenie z 28 lutego 2019 roku w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z miejsc na cmentarzach komunalnych w Słupsku zawiera niezgodne z art. 7 ust. 2 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych opłaty. Autorka pisma argumentowała, że wskazana ustawa mówi o opłatach związanych bezpośrednio z pochówkiem, a nie każdych innych, wynikających na przykład z tytułu korzystania z cmentarzy, bieżących kosztów ich utrzymania czy dochówku do już opłaconego grobu. W kontekście ostatnich wyroków sądów administracyjnych, uznających część z pobieranych kwot za niemające podstaw prawnych, radna wnosiła do prezydent miasta o dokładne rozpoznanie sprawy i zgodnie z literą prawa uporządkowanie zapisów funkcjonującego w Słupsku cennika. Pytała też, kiedy dojdzie do zmian powyższego zarządzenia z 2019 roku i jaka kwota została nienależnie pobrana w trakcie jego obowiązywania.
.
Dziś w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Słupsku pojawiła się odpowiedź na interpelację radnej. Z treści pisma wynika, że Zarząd Infrastruktury Miejskiej już przystąpił do weryfikacji obecnie obowiązujących przepisów lokalnych dotyczących funkcjonowania cmentarzy komunalnych w naszym mieście. Radna została także poinformowana, że „prowadzone są analizy prawne i konsultacje mające na celu uzyskanie jednolitego stanowiska w przedmiotowej sprawie. Wówczas zastaną wprowadzone nowe regulacje w powyższym zakresie”. Jednocześnie w odpowiedzi na pytanie radnej o nienależnie pobraną kwotę i środki zaradcze w wypadku lawiny wniosków o zwrot wniesionych opłat zaznaczono, iż „żaden organ nie stwierdził, że opłaty wynikające z zapisów ww. aktów były i są nienależnie pobierane. Stąd aktualnie żadne działania w tym zakresie nie będą podejmowane”. Do tematu powrócimy.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek

Skomentuj