K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Uchwała vs. zarządzenie

0

Akty prawa miejscowego, w tym opłaty za usługi publiczne, powinny być uchwalane przez radę gminy w formie uchwały i publikowane w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W Słupsku opłaty za usługi cmentarne oraz regulamin korzystania z cmentarzy komunalnych ogłoszone zostały w formie zarządzeń wydanych przez prezydenta miasta lub dyrektora Zarządu Infrastruktury Miejskiej. Aby zapisom tych aktów zapewnić powszechną obowiązywalność, skuteczność i zgodność z prawem, należało je przyjąć w formie uchwał. Takie projekty pojawiły się wczoraj w porządku obrad Rady Miejskiej w Słupsku. „Nazywajmy rzeczy po imieniu, doszło do naruszenia prawa” – mówili radni. Podczas dyskusji zgłaszano też wątpliwości, czy pokrycie w prawie ma sama materia zawarta w projektach uchwał. Zgodnie z z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ostatnimi orzeczeniami sądów administracyjnych organ gminy może ustalić tylko takie opłaty, które dotyczą samego pochówku, a nie jakiekolwiek inne, np. związane z utrzymaniem cmentarza.
.
W porządku obrad Rady Miejskiej w Słupsku znalazły się m.in. projekty uchwał: w sprawie regulaminu korzystania z cmentarzy komunalnych, opłat za korzystanie z cmentarzy i urządzeń cmentarnych oraz cen grobów murowanych w ramach usług pogrzebowych. Te trzy akty wydane zostały w formie zarządzeń podpisanych przez prezydenta miasta lub dyrektora Zarządu Infrastruktury Miejskiej. Prokuratura Okręgowa w Słupsku w kwietniu br. wniosła o uchylenie zarządzeń w sprawie opłat na cmentarzach komunalnych, ponieważ nie zostały one zakwalifikowane do aktów stanowiących prawo miejscowe. Te natomiast, w tym cenniki opłat za usługi publiczne, powinny być uchwalane przez radę miejską w formie uchwały i publikowane w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
.
Radne Renata Stec i Beata Kątnik mówiły o naruszeniu prawa, wskazując, że to nie rada stanowiła o materii tychże aktów. Podnosiły też kwestie niezgodności z prawem zapisów dotyczących opłat za korzystanie z cmentarzy w kontekście samej ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, tj. art. 7 ust. 2, oraz głośnych w ostatnim czasie orzeczeń sądów administracyjnych uznających, że organ gminy może ustalić tylko takie opłaty, które dotyczą wyłącznie pochówku, a nie jakiekolwiek inne, związane np. z prowadzeniem cmentarza, wjazdem na teren nekropolii etc. Radny Adam Sędziński także wskazywał na ryzyko narażenia się na nieważność podejmowanych uchwał.
.
W kontekście tych opinii prezydent miasta zwróciła uwagę, że samorząd porządkuje to, na co wskazywała prokuratura, tak aby przywrócić zgodność regulacji z przepisami prawa. W kwestii ważności opłat proponuje poczekać na ujednolicenie prawa, ponieważ dotychczas zapadły tylko jednostkowe orzeczenia sądowe i nie zawsze spójne. Wszystkie trzy uchwały mimo znacznych rozbieżności w stanowiskach radnych ostatecznie zostały podjęte przez Radę Miejską w Słupsku.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek, fot. JWB

Skomentuj