Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przesłał informację o postępach prac modernizacyjnych na stacji Słupsk. Jej treść zamieszczamy poniżej.
W Słupsku podróżni korzystają z efektów modernizacji stacji. Udostępniony został przebudowany peron nr 3 oraz nowy peron nr 4, które zapewniają wygodniejsze wsiadanie do pociągów. Teraz prace przeniosą się na sąsiednie perony, aby po zakończeniu inwestycji zapewnić wszystkim pasażerom łatwiejszy dostęp do kolei i oczekiwany komfort obsługi. Wartość robót prowadzonych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. na stacji Słupsk wynosi 562 mln zł netto.
Podróżni na stacji Słupsk wsiadają już do pociągów z przebudowanego peronu nr 3, skąd jest możliwy odjazd w kierunku Szczecina, a od 13 grudnia – po wznowieniu ruchu pociągów na modernizowanym odcinku linii kolejowej nr 202 Lębork-Słupsk – także w kierunku Trójmiasta. Udostępniony został również nowy, jednokrawędziowy peron nr 4, gdzie zatrzymują się składy jadące w kierunku Ustki. Na obu peronach kontynuowane są jeszcze prace wykończeniowe.
Z nowych, wyższych peronów wsiadanie do pociągów jest wygodniejsze. Zamontowano ławki, gabloty informacyjne, czytelne oznakowanie i energooszczędne oświetlenie. Wiata na peronie nr 3 wzorowana jest na zabytkowej konstrukcji z peronów nr 1 i 2. W nawierzchni ułożono ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących.
Teraz prace przeniosą się na perony nr 1 i 2. Docelowo na perony 1 – 3 prowadzić będą schody oraz windy z przebudowanego przejścia podziemnego. Dostęp do peronu nr 4 jest zapewniony z terenu miejskiego węzła transportowego. Oprócz wspomnianych wiat odrestaurowane zostaną zabytkowe kioski na peronach nr 1 i 2. Zamontowany zostanie również nowoczesny system informacji pasażerskiej, który ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów.
W ramach modernizacji stacji Słupsk kontynuowane są prace związane z wymianą torów oraz sieci trakcyjnej. Gotowa już jest nastawnia Lokalnego Centrum Sterowania, skąd prowadzony jest ruch pociągów. Na terenie miasta trwa przebudowa mostu nad rzeką Słupią oraz trzech wiaduktów kolejowych, co na lata zapewni odpowiednie parametry techniczne tych obiektów.
Kontynuujemy prace na modernizowanym odcinku trasy Lębork – Słupsk. Wykonawca, korzystając ze wstrzymania ruchu pociągów (5 września – 13 grudnia) realizuje roboty związane m.in. z przebudową stacji Pogorzelice i Jezierzyce Słupskie, budową nowych wiaduktów w Damnicy, Potęgowie i Jezierzycach, budową drugiego toru oraz korektą układu torowego. Umożliwi to prowadzenie ruchu pociągów jadących z wyższą prędkością, po bardziej korzystnym geometrycznie przebiegu linii. Budowane są również nowe przystanki w Runowie i Siemianicach. Trzeci z nowych przystanków, które zwiększą dostęp do kolei na tej trasie, powstanie w Łebieniu.
Docelowo na modernizowanej trasie Lębork – Słupsk (oraz Gdynia Chylonia – Lębork, gdzie prace będą realizowane w latach 2026 – 2029), pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h (obecnie do 70 km/h). Czas podróży między Gdynią a Słupskiem dla najszybszych pociągów skróci się o około 15 minut. Po zakończeniu modernizacji linii i wdrożeniu systemu łączności GSM-R na sieci kolejowej zarządzanej przez PLK S.A., możliwe będzie rozpoczęcie zabudowy systemu ETCS, co pozwoli w przyszłości podnieść prędkość pociągów do 200 km/h. Na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów dzięki dobudowie drugiego toru.
Wartość robót na stacji Słupsk wynosi blisko 562 mln zł netto (691 mln zł brutto), a na odcinku Lębork – Słupsk 1,284 mld zł netto (1,579 mld zł brutto). Zakończenie prac budowlanych planowane jest na listopad 2026 r.
Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk” realizowany jest w ramach dwóch perspektyw finansowych:
· z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ),
· z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). (opr. rkh)