Podczas grudniowej sesji Rady Miejskiej w Słupsku rozpatrywany będzie projekt uchwały w sprawie bezpośredniego powierzenia Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w Słupsku wykonywania zadań własnych Miasta Słupska w zakresie publicznego transportu zbiorowego komunikacją miejską. Przygotowana już umowa będzie zawierała zmiany formalnoprawne, jak i o charakterze porządkującym.
Słupski MZK wykonywać będzie te zadania na zasadzie bezpośredniego powierzenia i jako podmiot wewnętrzny. W załączonym do projektu uchwały uzasadnieniu przytoczone zostały akty prawne i ich szczegółowe przepisy, które legły u podstaw nowej umowy. Zawarta ona zostanie na 10 lat, a jej całkowity przewidywany koszt to 410 milionów złotych przez czas trwania umowy. W projektowanej umowie wykonawczej wprowadzono ponadto zmiany o charakterze porządkującym w stosunku do umowy obowiązującej obecnie, dotyczące zasad rozliczeń z operatorem.
W uzasadnieniu czytamy:
„Po pierwsze, zmodyfikowano proporcje podziału miesięcznej płatności na fakturę zaliczkową i fakturę rozliczającą. Dotychczas faktura zaliczkowa obejmowała 50% planowanej pracy eksploatacyjnej wyrażonej w wozokilometrach, natomiast pozostałe 50% było rozliczane po zakończeniu miesiąca. W nowej umowie udział faktury zaliczkowej zwiększono do 60%, co lepiej odpowiada strukturze kosztów ponoszonych przez operatora w trakcie miesiąca oraz zapewnia bardziej równomierny rytm rozliczeń, bez wpływu na łączny koszt usług dla Miasta.
Po drugie, uproszczono system rozliczeń poprzez zastąpienie trzech dotychczasowych stawek jednostkowych za wozokilometr (dla autobusów standardowych, przegubowych i elektrycznych) jedną uśrednioną stawką. Stawka ta została wyliczona jako średnia ważona, z uwzględnieniem udziału poszczególnych typów taboru w pracy eksploatacyjnej oraz ich jednostkowych kosztów. Rozwiązanie to podnosi przejrzystość rozliczeń, ogranicza liczbę parametrów oraz ułatwia bieżący nadzór nad wykonaniem umowy.
Po trzecie, ujednolicono termin płatności obu typów faktur. Zamiast dwóch odrębnych terminów (14 dni dla faktury zaliczkowej oraz 30 dni dla faktury rozliczającej) wprowadzono jednolity termin 21 dni. Uproszczenie to porządkuje harmonogram płatności oraz pozostaje zgodne z zasadą racjonalnego i przejrzystego gospodarowania środkami publicznymi.
Powyższe zmiany mają charakter techniczno-organizacyjny i nie wpływają na zakres świadczonych usług ani poziom obciążeń finansowych po stronie Miasta, natomiast zwiększają transparentność oraz przewidywalność rozliczeń z operatorem”.
Autorzy projektu uchwały zapewniają też, że „wejście w życie uchwały nie spowoduje negatywnych skutków ekonomicznych, społecznych ani gospodarczych. Publiczny transport zbiorowy komunikacją miejską na terenie Miasta Słupska oraz gmin, które z Miastem zawarły odpowiednie porozumienia międzygminne, będzie nadal świadczony na zasadach zbliżonych do obowiązujących w latach poprzednich, z zachowaniem ciągłości usług i dostępności oferty przewozowej dla mieszkańców”. (opr. rkh)
