K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Spór na osiedlu Zachód

0

Miasto przeprowadziło konsultacje społeczne dotyczące modernizacji dróg na osiedlu Zachód. Największy spór budzi przebudowa ulicy Banacha, gdzie trudno pogodzić interesy właścicieli rodzinnych ogródków działkowych i lokatorów rozrastającej się dzielnicy mieszkaniowej.

W najbliższym czasie miasto chce gruntownie przebudować ulice Grechuty, Banacha i Zauchy na osiedlu Zachód. Kolejno w planach jest także modernizacja Legionów Polskich. W miejsce betonowych i nieutwardzonych uliczek pojawią się pełnoprawne drogi z oświetleniem i ciągami pieszo-rowerowymi. Prace będą wiązać się z wywłaszczeniami, jak na ulicy Grechuty, gdzie powstanie pas drogowy o szerokości 11 metrów. Z taką sytuacją będą musieli liczyć się także właściciele działek ogrodowych przy ulicy Banacha.

Ulica Banacha, która jest drogą lokalną, będzie miała jezdnię o szerokości 5,5 metra. Od strony północnej będzie chodnik, a po drugiej znajdzie się 3,5-metrowy ciąg pieszo-rowerowy, analogicznie jak jest to od ringu do ulicy Braille`a – informuje Tomasz Orłowski z Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. – Ulica będzie również oświetlona i zyska odwodnienie, którego w tej chwili nie ma. Natomiast jeśli chodzi o ulicę Zauchy, to będzie ona miała parametry zbliżone do ulicy Banacha, czyli 5,5-metrową jezdnię, chodnik po stronie zachodniej, po lewej od osiedla Quadra. Z kolei od strony ogrodów działkowych będzie 2,5-metrowa droga rowerowa. Przy ulicy Zauchy powstanie także zbiornik retencyjny, ponieważ jednym z większych problemów, z którymi boryka się ta część miasta, jest odprowadzenie wody deszczowej. Stąd też cały układ kanalizacji deszczowej okolicznych ulic będzie zbiegać się u krzyżówki ulic Zauchy i Banacha i tam powstanie otwarty zbiornik retencyjny.

Przy ulicy Zauchy ma powstać także parking na 76 miejsc jako rekompensata dla działkowiczów za zakaz parkowania wzdłuż ogrodów na Banacha. Tej właśnie kwestii dotyczy największy spór, ponieważ działkowicze chcą mieć dogodny dojazd do ogródków, tak jak mieli dotychczas, z drugiej strony nowi mieszkańcy osiedla Zachód chcą wygodnej drogi do swoich domów.

Dojazd przy ulicy Zauchy jest przede wszystkim po drugiej stronie, a my nie mamy tam działek, nie mamy ani jednego miejsca parkingowego od alei 3 Maja – mówi Bożena Szarwarkowska, prezes zarządu Rodzinnych Ogródków Działkowych „Kolejarz”. – W tej chwili miasto chce nas całkowicie pozbawić miejsc parkingowych przy ulicy Banacha, projektując ciąg pieszo-jezdny 3,5 metra, gdzie przy innych drogach projektuje się ciągi na 2,5 metra. Dlaczego miasto nie chce uwzględnić tego, że my tak samo jesteśmy mieszkańcami Słupska, tak samo płacimy podatki jak wszyscy, a państwo nie pozwalacie ludziom, którzy tu mają działki, dojechać i zaparkować samochodów? Nie wiem, dlaczego państwo nie chcą tego uwzględnić.

Mieszkańców interesowało także, jak będzie wyglądać kolejność modernizowania ulic. Jest to istotne ze względu na bezpieczeństwo dojazdu i komunikacji na osiedlu Zachód.

Już zauważyłem na tej rozpisce, która jest, na tym koncepcie niezgodności – mówi Łukasz Dawidowicz, mieszkaniec osiedla Zachód. – Mianowicie ulica Legionów Polskich z jednej strony datowana jest na 2022 rok, natomiast odwracając kartkę, mamy: przebudowa ulicy Legionów Polskich na odcinku od Zauchy do Riedla – realizacja 2023 rok. A więc różnica całego roku. W związku z tym moje pytanie brzmi następująco: jaki to ma być rok? Z uwagi na fakt, że przebudowa ulicy Banacha wyłączy cały ruch z tej strony na mniej więcej półtora roku, i to spokojnie, to cały ruch skierowany będzie z wszystkich Quadr, z całego tego regionu, przez ulicę Kiepury, która nie jest do tego przystosowana. Zasadne byłoby według mnie – zwłaszcza że i tak jest to w planach – zrobić najpierw ulice boczne, czyli Zauchy i Legionów Polskich, a następnie przechodzić do większych inwestycji, jak ulica Banacha, jednocześnie rozładowując ruch, który idzie z całego osiedla, ulicami najmniej uczęszczanymi. Jeśli Banacha być zrobiona z ciągami pieszo-rowerowymi, będzie ona wtedy bezpieczna dla dzieci chodzących do szkoły.

W czasie konsultacji zebrani domagali się także szybszego wdrożenia budowy kolejnego odcinka Legionów Polskich, którego realizacja wstępnie planowana jest dopiero na 2023 rok. W odpowiedzi usłyszeli, że jeśli pojawią się oszczędności z innych projektów, prace zostaną przyspieszone. (opr. jwb)

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.