Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejmuje obsługę programu „Dobry start”, w ramach którego wypłacane jest świadczenie 300 plus. Wnioski można składać od 1 lipca jedynie drogą elektroniczną. Co ważne, pieniądze przekazywane będą wyłącznie na konto bankowe.
Osoby, korzystające ze świadczenia „Dobry start” muszą przygotować się na drobne zmiany. Od roku szkolnego 2021/2022 świadczenie będzie przyznawał i wypłacał ZUS. Natomiast wnioski można składać wyłącznie w formie elektronicznej.
– Można to robić na trzy sposoby – mówi Krzysztof Cieszyński, rzecznik prasowy ZUS w Gdańsku – za pomocą bankowości elektronicznej, 15 banków daje taką możliwość, za pośrednictwem portalu Emp@tia, a także poprzez Platformę Usług Elektronicznych ZUS, czyli przez PUE. Na e-urząd udostępnimy prosty kreator, który krok po kroku przeprowadzi przez całą procedurę. Jeżeli ktoś nie ma profilu na PUE, to w naszych jednostkach służymy wsparciem, zakładamy profile na PUE i pomagamy złożyć wnioski o „Dobry start”. Ale też będziemy mieli punkty mobilne w placówkach Poczty Polskiej czy w placówkach KRUS-u oraz w urzędach gmin, można więc śledzić te informacje.
W ramach programu rodzice bez względu na dochody mogą otrzymać jednorazowo 300 złotych na zakup materiałów niezbędnych do nauki. Świadczenie jest przyznawane dzieciom w wieku szkolnym do 20. roku życia lub do 24. roku życia w przypadku posiadania orzeczenia o niepełnosprawności. Do tej pory obsługą programu zajmował się Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. Zdaniem pracowników placówki, rodzice są dobrze poinformowani o wprowadzonej zmianie.
– Myślę, że nasi klienci są bardzo dobrze zorientowani w sprawach związanych z ich dziećmi i świadczeniami, które im przysługują – mówi Zbigniew Dorawa, rzecznik prasowy MOPR w Słupsku.
Wnioski o świadczenie można składać od 1 lipca do 30 listopada. Obecnie wsparcie z programu „Dobry start” otrzymuje około 4,5 miliona dzieci. (opr. jwb)