K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Nowa stara obwodnica

0

Obwodnica Słupska i Kobylnicy planowana w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 ma wyprowadzić ruch pojazdów koncentrujący się na DK 21 w obrębie miasta. Samorządowcy z regionu chcą jednak przeforsować inny, niż proponuje GDDKiA, przebieg tej trasy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła dwa główne warianty przebiegu obwodnicy Słupska i Kobylnicy, której celem miałoby być przede wszystkich wyprowadzenie ruchu pojazdów koncentrującego się na DK 21 w obrębie miasta. Korytarz zachodni zakłada przejazd przez Bolesławice, Bierkowo, Strzelino, Strzelinko i Bydlino, korytarz wschodni natomiast prowadzi od Redzikowa polami przez Jezierzyce, Swochowo, Włynkowo, i również kończy się na drodze krajowej 21 przed Bydlinem. Tymczasem samorządy miasta i gminy Słupsk oraz gminy Kobylnica proponują własne rozwiązanie, czyli dokończenie ringu słupskiego.

W naszej ocenie jest to dokończenie ringu słupskiego, a szczególnie trzech pewnych etapów, tj. od węzła w Łosinie połączenie się z istniejącym rondem na ulicy Poznańskiej, następnie przebicie się na ulicę Hubalczyków do szpitala, i to, co najbardziej interesuje gminę Słupsk – dokończenie ringu od ronda przy ulicy Portowej do ulicy Kaszubskiej i dalej do Redzikowa – mówi Barbara Dykier, wójt gminy Słupsk. – Ten wariant w naszej ocenie rozwiązuje nasze lokalne problemy, a także problemy przedsiębiorców i tych wszystkich, którzy tu przyjeżdżają, do Słupska i gmin ościennych – turystów jadących do Ustki czy do Łeby.

Na przeszkodzie realizacji samorządowego wariantu korytarza obwodnicy Słupska i Kobylnicy mogą stanąć kwestie formalne, ponieważ realizacja tej koncepcji wymagałaby znalezienia nowej formuły prawnej.

GDDKiA może inwestować tylko na terenach, które nie leżą w granicach administracyjnych miasta na prawach powiatu. Niestety 90 procent proponowanej przez nas obwodnicy to teren administracyjny miasta Słupska. Stąd nasza gorąca prośba skierowana do pana wiceministra infrastruktury przy okazji naszego wyjazdowego konwentu w Warszawie, żeby znaleźć formułę prawną i przenieść środki do innego programu, który by prawnie umożliwił realizację tego wariantu – mówi wójt gminy Słupsk.

Spotkanie lokalnych władz z przedstawicielami władz centralnych w ramach wyjazdowego konwentu w Warszawie miało miejsce w lipcu bieżącego roku, już po przeprowadzeniu konsultacji społecznych w sprawie planowanej obwodnicy. Propozycja samorządowców została przedłożona i co ważne, nie usłyszeli oni „nie”. To cieszyć może także samych mieszkańców regionu.

Reakcje mieszkańców były zbieżne z tym, co my, samorządowcy, przedstawiliśmy w GDDKiA. Wariant zachodni przebiega przez tereny w pełni zurbanizowane, gdzie powstały nowe osiedla. Mam tu na myśli Strzelino, Strzelinko, Bierkowo Osiedle. Mieszkańcy byli tam załamani – mówi wójt Barbara Dykier. – Oczywiście uwagi, nawet protesty, bo takie też były – to wszystko zostało przesłane do Generalnej Dyrekcji. Podobnie przy wariancie wschodnim – mieszkańcy przede wszystkim Swochowa i części Siemianic proszą o rozważenie innego przebiegu, bo powstają tam nowe osiedla. Mieszkańcy zwracają też uwagę, że zaproponowane dwa warianty nie rozwiązują ich problemów.

Wypracowanie konsensusu samorządowego oparte było na determinacji, aby lokalny projekt trafił pod rozwagę twórców studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego całego przedsięwzięcia.

Argumentem, który może wpłynąć na zmianę decyzji, jeżeli chodzi o przebieg planowanej obwodnicy, jest to, że szacunkowe koszty dokończenia ringu, czyli tej wersji samorządowej, są zbieżne lub nawet trochę niższe niż zapisane czy planowane w programie budowy obwodnic koszty budowy jednego czy drugiego wariantu obwodnicy. Te oscylują w granicach 280 milionów złotych, natomiast wyliczony przez nas koszt dokończenia budowy ringu to 250 milionów złotych – mówi Barbara Dykier.

Realizacja wariantu samorządowego – gdyby doszła do skutku – miałaby przebiegać w trzech etapach. Pierwszy zakłada inwestycję od ulicy Poznańskiej w Słupsku poprzez Słoneczną w kierunku szpitala przy ulicy Hubalczyków, drugi – obejście Kobylnicy od miejscowości Łosino do ulicy Poznańskiej w Słupsku, trzeci – budowę drogi od ulicy Portowej na wylocie z miasta poprzez drogę wojewódzką 213, czyli ulicę Kaszubską, aż do pobliskiego Redzikowa. (jwb)

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.