K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Po co kapitał początkowy?

0

Czas urlopów i wakacji sprzyja wprawdzie wypoczynkowi i beztrosce, ale Zakład Ubezpieczeń Społecznych liczy na to, że zostanie on wykorzystany również na refleksję o przyszłości. Mając taką nadzieję przypomina przyszłym emerytom o potrzebie zadbania o kapitał początkowy.

Kapitał początkowy to indywidualna historia ubezpieczeniowa sprzed roku 1999. Jest on bardzo ważny, gdyż dla wielu osób stanowi istotną część przyszłej emerytury. Wiele zakładów pracy może już nie istnieć i można mieć trudności ze skompletowaniem niezbędnych dokumentów, zwłaszcza tych które potwierdzają zarobki.

– Kapitał początkowy to odtworzona kwota składek na ubezpieczenie emerytalne sprzed 1 stycznia 1999 roku – informuje Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy ZUS w Gdańsku. – Służy on oszacowaniu, jaka kwota składek powinna być przypisana do indywidualnego konta ubezpieczonego na koniec 1998 r., gdyby wówczas takie konta istniały. Wcześniej Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie prowadził takich kont i dlatego urodzonym po 31 grudnia 1948 r., oblicza się ich wkład emerytalny na podstawie stażu pracy i zarobków sprzed 1999 r.

Bez względu na to, kiedy ubezpieczony złoży wniosek o jego ustalenie, ZUS zawsze wylicza kapitał początkowy na 1 stycznia 1999 r. Jeżeli ubezpieczony wystąpi o emeryturę, nie musi dodatkowo składać wniosku w sprawie kapitału początkowego. ZUS obliczy kapitał z urzędu.

– Nie należy jednak z tym zwlekać aż do tego momentu – podkreśla rzecznik. – Warto też sprawdzić, czy ustalony wcześniej kapitał początkowy uwzględnia wszystkie zmiany przepisów od 1999 r. Jeśli nie, to należy wystąpić o jego ponowne obliczenie. Oczywiście przy ustalaniu wysokości emerytury ZUS z urzędu dokona weryfikacji już obliczonego kapitału początkowego, jednak jego przeliczenie wcześniej usprawni i przyspieszy obsługę przyszłego wniosku o emeryturę.

Kapitał początkowy ZUS oblicza na podstawie wniosku na formularzu EKP albo wniosku o ustalenie emerytury EMP. Do wniosku trzeba dołączyć informację o okresach składkowych i nieskładkowych (ERP-6), dokumenty które potwierdzą okresy między innymi pracy, prowadzenia działalności, służby wojskowej, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, urlopu wychowawczego czy nauki w szkole wyższej, które przypadają przed 1 stycznia 1999 r. Należy także przygotować dokumenty, które potwierdzą wynagrodzenie osiągane przed tą datą, czyli zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu wydane przez pracodawcę, który opłacał składki na ubezpieczenie społeczne lub następcę tego pracodawcy (druk Rp-7) albo legitymację ubezpieczeniową z wpisami o zatrudnieniu i wynagrodzeniu. Osoby, którym ZUS już wyliczył kapitał początkowy, przy wniosku o emeryturę nie muszą ponownie składać tych dokumentów. Ustaloną na 1 stycznia 1999 r. kwotę kapitału początkowego ZUS co roku waloryzuje.

O tym, czy mamy już wyliczony kapitał początkowy możemy się dowiedzieć na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE) lub w placówce ZUS. (opr. rkh)

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.