W związku z trwającą kampanią wyborczą w wyborach parlamentarnych, zarządzonych na dzień 15 października 2023 roku, Urząd Miejski w Słupsku informuje o zasadach eksponowania materiałów wyborczych w przestrzeni miejskiej. Zostały one uregulowane przepisami Kodeksu wyborczego, który w hierarchii aktów prawnych jest aktem wyższego rzędu niż akt prawa miejscowego. W związku z tym przepisy obowiązującej w Słupsku tzw. uchwały krajobrazowej nie mogą zakazywać czy ograniczać wywieszania plakatów i haseł wyborczych na ulicach.
.
Jak informuje Monika Rapacewicz, rzecznik prasowa Urzędu Miejskiego w Słupsku, zgodnie z przepisami Kodeksu wyborczego plakaty kandydatów i hasła mogą zostać umieszczone na ścianach budynków, przystankach komunikacji publicznej, tablicach i słupach ogłoszeniowych, ogrodzeniach, latarniach, urządzeniach energetycznych, telekomunikacyjnych i innych, ale wyłączenie po uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości, obiektu albo urządzenia. Należy również bezwzględnie przestrzegać zasady, zgodnie z którą materiały wyborcze należy umieszczać w taki sposób, aby można je było usunąć bez powodowania szkód, na co wskazuje art. 110 § 1 i 3 Kodeksu wyborczego.
.
Jednocześnie przepisy te nakładają na komitety wyborcze obowiązek usunięcia wskazanych materiałów wyborczych w terminie 30 dni po dniu wyborów.
.
W przypadku chęci umieszczenia materiałów na miejskich przystankach, tablicach ogłoszeniowych, słupach ogłoszeniowych lub latarniach czy w komunikacji publicznej należy bezwzględnie zwrócić się w pierwszej kolejności o zgodę do Zarządu infrastruktury Miejskiej w Słupsku przy ulicy Grottgera 13 – telefony 59 84 88 731 lub 605 502 661. Urząd Miejski w Słupsku informuje również, że w wypadku latarni objętych gwarancją producenta, która wyklucza możliwość instalacji na nich reklam, zgody nie będą wydawane.
.
W przypadku chęci umieszczenia materiałów wyborczych na miejskich budynkach, obiektach, ogrodzeniach należy bezwzględnie w pierwszej kolejności zwrócić się o zgodę do właściwego zarządcy nieruchomości – PGM, SOSiR, Wydział Zarządzania Nieruchomościami UM Słupsk, telefon: 59 84 88 359.
.
Jednocześnie rzecznik prasowa Urzędu Miejskiego w Słupsku informuje, że materiały wyborcze stanowią szczególną formę materiałów reklamowych, a co za tym idzie, w wypadku ich umieszczania w pasie drogowym będzie pobierana opłata jak za reklamę, uzależniona od powierzchni i okresu ekspozycji, w wysokości 3 złotych za mkw. dziennie. (opr. jwb)