– Zostały dziś podpisane dwie umowy przez PKP, a teraz przechodzimy do fazy realizacji! Powstanie drugi tor kolejowy na odcinku Słupsk – Lębork, a stacja Słupsk zostanie zmodernizowana – informuje Piotr Müller, poseł ziemi słupskiej i rzecznik prasowy rządu. – Dzięki modernizacji linii kolejowej 202 powstaną nowe możliwości podróży pociągiem na Pomorzu i skróci się czas podróży ze Słupska do Trójmiasta.
.
Dzisiaj, 6 listopada, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy. Pierwsza z nich dotyczy przebudowy odcinka Lębork – Słupsk, druga stacji Słupsk.
.
– Modernizacja stacji Słupsk oraz linii w kierunku Trójmiasta zachęci do wyboru pociągów w codziennych podróżach do pracy i szkoły. Zapewniony zostanie lepszy dostęp do kolei także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Sprawne wykorzystywanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. środków z budżetu państwa i dotacji unijnych przyczynia się do budowy nowoczesnej kolei będącej odpowiedzią na oczekiwania podróżnych – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
.
W ramach modernizacji odcinka Lębork – Słupsk linii kolejowej 202 przebudowany zostanie jeden oraz dobudowany drugi tor na długości 47,5 kilometra. Zwiększy się przepustowość linii, co sprzyjać będzie sprawniejszym podróżom. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork – Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyspieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h.
.
Wygodniejsze podróże oraz pełną dostępność, także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewnią przebudowane oraz nowe perony na stacjach i przystankach: Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwią 3 nowe przystanki: w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach.
.
Na modernizowanej linii na odcinku Lębork – Słupsk powstaną nowe urządzenia i systemy sterowania ruchem, a także 3 nowe mosty kolejowe, 1 nowy wiadukt kolejowy oraz 6 nowych przejść podziemnych pod torami, które również przyczynią się do usprawnienia komunikacji. Inwestycja obejmie też przebudowę 3 istniejących mostów, 12 wiaduktów kolejowych, 9 wiaduktów drogowych i 24 przepustów. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna.
.
Wykonawcą prac na odcinku Lębork – Słupsk jest firma Intercor. Wartość robót sięga 1,284 miliarda złotych.
.
W ramach drugiej inwestycji na stacji Słupsk przebudowane zostaną 3 perony. Będą wyższe od dotychczasowych, co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Wygodny dostęp do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy z przebudowanego przejścia pod torami. Na peronach zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski podkreślające historyczny charakter stacji. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów. Nowe lokalne centrum sterowania wraz z systemem sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów.
.
Projekt przewiduje przebudowę na Słupi mostu kolejowego, który umożliwi przeprowadzenie przez rzekę drugiego toru. Inwestycja obejmie także przebudowę 3 wiaduktów kolejowych, 1 przejścia podziemnego pod torami oraz 5 przepustów. W Kobylnicy Słupskiej, w ciągu linii kolejowej nr 202, zbudowany zostanie nowy peron, który zwiększy możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk – Szczecin.
.
Wykonawcą prac na stacji Słupsk jest firma Torpol. Wartość robót wynosi blisko 562 miliony złotych.
.
PLK S.A. podpisały także umowy na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad oboma zadaniami z firmą ECM Group Polska S.A. na łączną kwotę blisko 11,8 miliona złotych netto. Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork – Słupsk planowane jest na 2026 rok. (jwb, źródło: PKP PLK)