K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Droga ekspresowa S6 – stan realizacji

0

Trasa S6 połączy Szczecin z Trójmiastem, komunikując po drodze Koszalin i Słupsk. Ta najważniejsza droga na północy kraju o długości 400 kilometrów od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa do A1 w Rusocinie gotowa będzie w całości do użytku w 2026 roku. O aktualnym stanie realizacji poszczególnych odcinków inwestycji informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
.
W tej chwili kierowcy mają do dyspozycji ponad 220 kilometrów trasy, od Goleniowa do Koszalina i od Beżepola Wielkiego do Rusocina. W realizacji znajduje się około 125 kilometrów w pełnym dwujezdniowym przekroju, a na prawie 10-kilometrowej obwodnicy Słupska dobudowywana jest aktualnie druga jezdnia. Obwodnica Trójmiasta to dodatkowe 32 kilometry drogi ekspresowej. W planach jest także 50 kilometrów zachodniej obwodnicy Szczecina, która ma powstać do 2031 roku. „Ostatni fragment S6 w rejonie Szczecina będzie powstawał dłużej ze względu na konieczność budowy tunelu pod Odrą na wysokości Polic, który będzie miał długość 5 kilometrów i będzie najdłuższym w Polsce. Obecnie jest opracowywany projekt budowlany dla zachodniej obwodnicy Szczecina. W przyszłym roku planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID” – informuje GDDKiA.
.
W województwie zachodniopomorskim dwujezdniowa obwodnica Nowogardu była pierwszym fragmentem przyszłej S6. Do ruchu oddana została w 2012 roku. Z kolei od 2019 roku kierowcy mogli już podróżować od Szczecina do Koszalina. W przyszłym roku zakończy się całkowita realizacja obwodnicy Koszalina i Sianowa.
.
Kolejny etap to odcinek o długości nieco ponad 23 kilometrów od Koszalina do Sławna. Umowę o wartości około 658 milionów złotych na wykonanie trasy podpisało w 2022 roku konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Powstaną m.in. cztery węzły – Kawno, Malechowo, Karwice, Bobrowice – obwód utrzymania drogi, dwa miejsca obsługi podróżnych w Karwicach Północ i Karwicach Południe, a także 20 obiektów mostowych, w tym 5 z funkcją przejścia dla zwierząt. Wykonane zostaną też drogi dojazdowe oraz przebudowane drogi krzyżujące się z ekspresówką.
.
Na styku województw zachodniopomorskiego i pomorskiego na trasie Sławno – Słupsk inwestycję drogową o długości prawie 23 kilometrów wykonuje firma Stecol za nieco ponad 701 milionów złotych. Umowa podpisana została w listopadzie 2022 roku. W ramach tego zadania oprócz trasy głównej powstaną cztery węzły drogowe – Sławno, Warszkowo, Września i Sycewice – oraz infrastruktura towarzysząca. Przebudowane będą drogi krzyżujące się z nową S6. Zaplanowano też budowę dróg dojazdowych oraz awaryjnych wjazdów i przejazdów.
.
W 2010 roku do użytku oddana została 9,5-kilometrowa obwodnica Słupska, do której teraz dobudowywana jest druga jezdnia. Inwestycję o wartości około 128 milionów złotych realizuje firma Strabag. Obecnie prowadzone są roboty przy podbudowie jezdni, uzupełnianiu poboczy i MOP-ach, czyli miejscach obsługi podróżnych, w których w trakcie podróży można np. zaplanować przystanek. Trasa zostanie udostępniona kierowcom w całości w 2025 roku. Jak informuje GDDKiA, aktualny rzeczowy stopień zaawansowania robót wynosi około 21 procent.
.
W październiku br. wojewoda pomorski wydał decyzję ZRID na realizację ostatniego brakującego odcinka drogi ekspresowej S6, od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik. Tym samym cała trasa S6 w województwie pomorskim jest już w budowie. Długość tego fragmentu trasy wynosi 16 kilometrów. W ubiegłym miesiącu teren został już przekazany wykonawcy, firmie NDI. Wartość inwestycji sięga 549 milionów złotych. W ramach zadania powstaną dwa węzły drogowe – Budy i Bobrowniki oraz MOP o funkcji komercyjnej w Paprzycach – po obu stronach. Jednocześnie zaplanowano budowę obwodu utrzymania drogowego wraz z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi.
.
Bobrowniki – Skórowo to kolejny etap nowej S6, realizowany na północ od obecnej DK 6. Długość trasy wynosi 13,1 kilometra, koszt budowy – około 284 milionów złotych. Powstaną dwa węzły drogowe – Rzechcino i Skórowo. Wykonawca prowadzi aktualnie pierwsze roboty ziemne i przy obiektach inżynieryjnych, a ich zaawansowanie wynosi około 9 procent. Wykonawcą inwestycji jest firma Aldesa Polska.
.
Dalsza trasa połączy Skórowo z Leśnicami, miejscowości położone od siebie w odległości około 11 kilometrów. Przebiegać będzie w znacznej mierze w sąsiedztwie obecnej DK 6. Inwestycję o wartości około 345 milionów złotych realizuje firma Intercor. Oprócz wykonania trasy głównej w projekcie znalazły się MOP-y Darżewo o funkcji podstawowej oraz węzeł Leśnice. Powstanie 25 obiektów inżynierskich, w tym 14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów. Na niektórych stanowiskach zakończyły się badania archeologiczne, trwa wycinka drzew oraz prowadzone są prace związane z rozpoznaniem saperskim. Rozpoczęto również roboty na obiektach.
.
Leśnice – Bożepole Wielkie to liczący 22 kilometry odcinek nowej S6, który ominie Lębork od strony południowej, a następnie połączy się z istniejącym fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Wartość inwestycji, którą realizuje firma Budimex, wynosi 719 milionów złotych. W ramach robót budowlanych zaplanowano budowę 3 węzłów – Lębork Południe, Lębork Wschód oraz Łęczyce, a na funkcjonującym węźle Bożepole Wielkie od strony południowej przebudowane zostaną łącznice. Aktualnie prowadzone są prace związane z odhumusowaniem, wykonywaniem wykopów, nasypów oraz odcinków próbnych podbudowy pomocniczej, a także roboty przy obiektach inżynieryjnych i budowie ustroju nośnego. Zaawansowanie rzeczowe określone zostało na poziomie 28 procent.
.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje także, że realizacja Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ramach nowej S6 podzielona została na dwa etapy: pierwszy realizowany przez Budimex o wartości 716 milionów złotych to odcinek Chwaszczyno – Żukowo, drugi budowany przez konsorcjum Kobylarnia i Mirbud o wartości 777 milionów złotych to odcinek Żukowo – Gdańsk Południe. W sumie 32 kilometry dwujezdniowej trasy ekspresowej plus 6 kilometrów obwodnicy Żukowa, którymi będzie można w całości podróżować w 2025 roku. Jak wyjaśnia GDDKiA, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy obwodnicę południową Gdańska i Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już obwodnicy Trójmiasta. (Joanna Wojciechowicz-Bednarek, źródło: GDDKiA)

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.