– Nowoczesny, geometryczny, superkomfortowy, z elewacją z płyt ceramicznych w kolorze cegły, a do tego z zielonym placem przed nim – taki będzie nowy dworzec w Słupsku. Zanim zostanie on jednak wybudowany, trzeba rozebrać dotychczasowy obiekt wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Dlatego obsługa podróżnych została przeniesiona do dworca tymczasowego – informuje Bartłomiej Sarna z PKP SA.
.
O nowej organizacji obsługi pasażerskiej w związku z planowaną budową nowego dworca kolejowego w Słupsku zawiadamia inwestor – Polskie Koleje Państwowe S.A. Dziś, 25 marca, pierwsi podróżni skorzystali już tymczasowego dworca kolejowego, który zlokalizowany został w biurowcu sąsiadującym z przeznaczonym do rozbiórki obiektem. Dojście do niego jak i do peronów zaplanowano od strony ulicy Konopnickiej. Na parterze znalazły się kasy biletowe, poczekalnia i toalety. Pomieszczenia dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
.
Jak informuje przedstawiciel PKP, dziś po zamknięciu starego dworca wykonawca wygrodzi cały obszar budowy. Droga do dworca tymczasowego od strony ulicy Konopnickiej zostanie oznakowana za pomocą żółto-czarnych tablic. Wkrótce rozpoczną się roboty budowlane.
.
– Przeniesienie obsługi do dworca tymczasowego umożliwi rozpoczęcie prac rozbiórkowych dotychczasowego budynku i infrastruktury towarzyszącej, a po ich zakończeniu budowę nowego dworca. Wizualnie będzie on przypominać nową bramę do miasta. Dynamiki geometrycznej bryle nowego dworca nadadzą skośne podziały na elewacji. Będzie ona wykończona ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Dla ciekawego efektu wizualnego użyte zostaną dwa rodzaje płyt: matowe oraz z połyskiem, odbijające światło – informuje przedstawiciel PKP SA Bartłomiej Sarna. – Równie ciekawie nowy dworzec będzie prezentował się nocą. Na jego elewacji rozmieszczone będą pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły. Z pomocą światła podkreślona zostanie najważniejsza przestrzeń budynku, czyli pasaż prowadzący w kierunku peronów. Nocna iluminacja bryły będzie współgrać z oświetleniem nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni w otoczeniu budynku.
.
Wnętrze dworca zaprojektowano w ten sposób, że przestrzeń obsługi podróżnych znajdzie się w północnej części nowego budynku. Dostać się tam będzie można bezpośrednio z otwartego pasażu prowadzącego na perony. Dwukondygnacyjny hol dworca wyposażony w windy i schody zajmie znaczną część parteru oraz piętra.
.
– Będzie urządzony nowocześnie i zgodnie ze współczesnymi trendami, utrzymany w biało-szarej kolorystyce. Ciepła wnętrzu dodadzą okładziny wykonane z drewnianych listewek w kolorze jesionu, które znajdą się na ścianach w okolicach kas. Z drewna i zamontowanych pomiędzy nimi liniowych opraw zostaną wykonane sufity holu. Na pierwszej kondygnacji znajdą się również lokale komercyjne, natomiast na piętrze kasy biletowe, toalety, poczekalnia wraz niewielkim kącikiem zabaw dla dzieci. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz wygodne ławki dla podróżnych, przy których w poczekalni znajdą się stacje do ładowania smartfonów. W południowej części dworca na parterze zaprojektowano przestrzeń pod prawie 100-metrowy lokal handlowy, a na piętrze gastronomiczny. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei – informuje Bartłomiej Sarna.
.
Obiekt ma być dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Mają się w nim znaleźć ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca, dzięki którym osoby niedowidzące i niewidome będą mogły orientować się w organizacji przestrzeni budynku, dodatkowo windy i specjalnie doposażone toalety.
.
Nowy dworzec zgodnie z zapowiedzią inwestora ma być też obiektem przyjaznym środowisku. Zaprojektowano odzysk wody deszczowej z dachu o powierzchni prawie 1000 mkw.
.
„Będzie ona gromadzona w specjalnym zbiorniku i po podczyszczeniu używana do spłukiwania toalet lub podlewania zieleni na placu. Na dachu dworca będzie również umiejscowionych 48 paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy 19,68 kWp, które wytworzą przeszło 18 kWh zielonej energii rocznie. Dzięki temu o prawie 11 ton zostanie ograniczona rocznie emisja dwutlenku węgla do środowiska. Z kolei wentylację dużej części pomieszczeń w budynku zaprojektowano z pomocą centralnej wentylacyjnych z odzyskiem ciepła. Dworzec będzie wyposażony w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który będzie zarządzał instalacjami i urządzeniami w obiekcie, a także optymalizował zużycie energii elektrycznej, cieplne oraz wody” – podaje spółka PKP.
.
W projekcie znalazło się też zagospodarowanie przestrzeni przed budynkiem dworca.
.
„Przed fasadą nowego dworca powstanie prawdziwy plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony. Zieleń (w tym około 30 nowych drzew!) będzie kontrastowała na nim z szarą nawierzchnią wykonaną z płyt betonowych. Dodatkowo zaprojektowano wiatę rowerową, którą pomieści 30 jednośladów oraz parking samochodowy, gdzie znajdzie się przeszło 70 miejsc postojowych. Wśród nich będą także stanowiska dla samochodów osób z niepełnosprawnościami oraz doładowania samochodów elektrycznych. Pomiędzy peronami a placem i dworcem wzdłuż nowego fragmentu drogi znajdą się zatoczki dla autobusów miejskich, niewielka strefa kiss & ride oraz postój taksówek. Przebudowę przejdzie również znajdujący się w sąsiedztwie budynek biurowy. Zostanie on ocieplony oraz zmieni się jego wygląd. W dolnej części elewacja nawiąże do koloru nowego dworca, natomiast na wyższych kondygnacjach będzie wykończona matowymi i połyskującymi płytami ceramicznymi w kolorze białym. Podczas inwestycji w budynku zostaną wymienione witryny pomieszczeń handlowych oraz okna, których ramy zyskają kolor antracytowy” – podaje spółka PKP.
.
Jak informują Polskie Koleje Państwowe S.A., budowa słupskiego dworca wraz z rewitalizacją jego otoczenia to jeden z ważniejszych projektów realizowanych w tej część Polski w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, którego koszt wyniesie 55,5 miliona złotych brutto. Wykonawcą robót budowlanych jest Budimex, natomiast projekt architektoniczny opracowała firma Studium z Warszawy.
.
Tyle z komunikatu Polskich Kolei Państwowych. W samym Słupsku natomiast wciąż nie milkną echa dyskusji, jaka toczyła się i chyba wciąż ma swoją kontynuację w przestrzeni publicznej, na temat nowego dworca, który zdaniem wielu mieszkańców w bryle i detalu jest niedostosowany architektonicznie do wyglądu ulicy Wojska Polskiego. Pojawiały się głosy, że okoliczne kamienice w stylu secesyjnym tworzą klimat dla budowli o charakterze historyzującym, odwołującej się do obrazu dworca kolejowego z końca XIX wieku jako wzorca do odtworzenia. Nie brakowało też opinii, że lepszy od przedstawianej dziś koncepcji byłby lifting obecnie istniejącego dworca, który powstał nie tak dawno, bo w początkach lat 90. W nowym projekcie krytykowana jest też lokalizacja kas na pierwszym piętrze. Z drugiej strony część osób pozytywnie odbiera nowe trendy w budownictwie, przyjmując indywidualny punkt widzenia projektanta, który odwzorowuje w bryle dworca nowoczesną bramę do miasta, podkreśloną skośnymi podziałami na elewacji. Generalnie mieszkańcy podnosili w mediach społecznościowych, że zdecydowanie zabrakło konsultacji społecznych, w toku których można by zawczasu przepracować temat projektu architektonicznego nowego dworca kolejowego w Słupsku.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek (wizual., fot. PKP)