W ubiegłym tygodniu do Rady Miejskiej w Słupsku wpłynęła petycja, której autorzy wnoszą o jak najszybsze działanie „w imię dobra wspólnego, życia zbiorowego i wartości wymagających szczególnej ochrony”. Chodzi o niezwłoczne podjęcie przez miasto rozmów z PKP w celu realizacji tunelu pod torami linii 202, zatrzymanie procesu projektowania tzw. trasy Olimpijskiej i powrót do pierwotnej koncepcji północnej nitki ringu miejskiego. W tym roku to już druga petycja skierowana do rady w tej sprawie.
.
„Prezydent Miasta Słupska z naruszeniem prawa wyznaczyła planowanie drogi tzw. Olimpijskiej, informując mieszkańców Słupska, że do realizacji tej inwestycji chce wykorzystać środki z wieloletniego programu pod nazwą Rządowy program na rzecz zwiększania szans rozwojowych ziemi słupskiej na lata 2019-2026” – podnoszą autorzy petycji skierowanej 16 maja br. do Rady Miejskiej w Słupsku. „Specjaliści, urbaniści jednogłośnie twierdzą, że tylko budowa ringu północnego może rozwiązać problemy torowania ruchu w tym rejonie. Zwracają także uwagę na ciężki transport tirów, który ominie wewnętrzne drogi”. Wnosi się o jak najszybsze rozpoznanie petycji „w imię dobra wspólnego, życia zbiorowego i wartości wymagających szczególnej ochrony”, tak aby możliwe było zatrzymanie procesu inwestycyjnego związanego z realizacją tzw. trasy Olimpijskiej.
.
Pierwotne plany zakładały przebieg północnego fragmentu wewnętrznej obwodnicy miasta od ronda Usteckiego na ulicy Portowej w kierunku wylotowej na Siemianice ulicy Kaszubskiej. Miasto zdecydowało jednak o zmianie trasy, która teraz ma przebiegać od nowo powstałego ronda Bałtycka – Morska poprzez nową Olimpijską do Kaszubskiej.
.
W ostatnich miesiącach planowana inwestycja stała się głośnym tematem w przestrzeni publicznej. To już druga petycja, która w tej sprawie trafiła do Rady Miejskiej w Słupsku. Swój sprzeciw wobec zmiany koncepcji przebiegu ringu i w związku z tym likwidacji części ogródków działkowych koła „Nad Słupią” wyrażali najpierw działkowcy, którzy wnosili o wycofanie się w rejonie ulicy Zamiejskiej z realizacji trasy Olimpijskiej. Podjęta została wtedy uchwała uznająca radę za organ niewłaściwy do rozpatrzenia petycji i zdecydowano o przekazaniu jej prezydentowi miasta. Jednocześnie, biorąc pod uwagę głos mieszkańców i radnych, zawarto stanowisko rady, że popiera się żądanie przedstawione w piśmie i wnosi o jego uwzględnienie. Rada uznała, że należy wycofać się z likwidacji ogrodów działkowych pod budowę nowej drogi, stawiając na dialog społeczny i poważne potraktowanie opinii mieszkańców w tej sprawie.
.
Władze Słupska odnosząc się do sprawy, przekonują, że trasa Olimpijska ma być rozwiązaniem tańszym dla miasta, bardziej potrzebnym komunikacyjnie, które nie ingeruje w znaczący sposób w zasoby Natury 2000. Prezydent Krystyna Danilecka-Wojewódzka podkreślała podczas konferencji prasowej w kwietniu br., że to alternatywna droga dla zakorkowanej Kaszubskiej, ale nie należy utożsamiać jej z ringiem. Wskazywała na zapisy „Studium techniczno-ekonomicznego rozwoju ulic miasta Słupska do roku 2020” z 2008 roku, w którym już wtedy pojawiła się koncepcja trasy równoległej do wylotowej w kierunku Siemianic, mającej odciążyć od nadmiernego ruchu nie tylko samą Kaszubską, ale i Tramwajową oraz Kościuszki. Prezydent argumentowała, że nowa trasa jest też realna do wykonania już teraz. Pieniądze są zapisane w budżecie, w wieloletniej prognozie finansowej i trwają prace projektowe – równolegle ringu od Gdańskiej do Kaszubskiej oraz trasy Olimpijskiej. Inwestycja ma być także znacznie tańsza od pierwotnie planowane nitki północnej, a przy tym wybrany wariant nie wymaga uzgodnień z PKP, ponieważ inwestycja nie koliduje z torami.
.
Teraz autorzy kolejnej petycji podkreślają, że fundamentalny interes miasta Słupska i regionu wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Wnoszą o zobowiązanie prezydent Słupska do niezwłocznego procesu konsultacji i uzgodnień z PKP w celu wykonania wiaduktu w przebiegu modernizowanej linii kolejowej 202, a także zlecenie projektowania ringu północnego zgodnie z koncepcją z czerwca 2015 roku, aby przepuścić trasę pod torami. Jednocześnie pojawia się zapis o zatrzymaniu procesu projektowania drogi Olimpijskiej do czasu wypracowania z mieszkańcami spójnej koncepcji oraz zapis o zobowiązaniu prezydent do wystąpienia z wnioskiem do Rady Ministrów „o wydłużenie terminu realizacji wieloletniego programu pod nazwą Rządowy program na rzecz zwiększenia szans rozwojowych ziemi słupskiej na lata 2019-2026”.
.
Petycja będzie najpierw przedmiotem dyskusji radnych z komisji skarg, wniosków i petycji. Przez radę rozpatrzona powinna być bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia jej złożenia.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek