W miniony wtorek, 8 października, zainaugurowana została ogólnopolska kampania pn. „Dzieciństwo bez Przemocy”. W akcję włączyło się także nasze miasto, organizując wiele inicjatyw wpisujących się w jej idee – sprzeciw wobec krzywdzenia dzieci w Polsce oraz promowanie uważnego rodzicielstwa. Podczas finału kampanii, 19 listopada, budynki użyteczności publicznej w Słupsku podświetlone zostaną na czerwono, podobnie jak wiele innych obiektów architektonicznych w Polsce. To znak wspólnego działania.
.
Ogólnokrajowa kampania pod nazwą „Dzieciństwo bez Przemocy” organizowana jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz Krajową Koalicję na rzecz Ochrony Dzieci. Celem akcji jest przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci w Polsce. Krajowe i lokalne inicjatywy edukacyjne oraz medialne realizowane są od 8 października do 19 listopada 2024 roku.
.
– To kampania, która uwrażliwia na problem krzywdzenia dzieci, a także promuje sposoby dbania o rozwój i bezpieczeństwo dzieci, dając im szczęśliwe dzieciństwo i prawidłową przyszłość. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku jest jedną z wielu instytucji, które przyłączają się do kampanii. Od 8 października do 19 listopada będzie realizowanych mnóstwo działań promujących tę akcję. Prosimy, aby utożsamiać się z ideami kampanii – kolor czerwony jest tutaj kolorem przodującym, a 19 listopada ubieramy się na czerwono – mówi Katarzyna Filipiak, zastępca dyrektora MOPR w Słupsku.
.
Wiele miejscowości w Polsce, samorządów i instytucji angażuje się w kampanię „Dzieciństwo bez Przemocy”. W Słupsku lokalnych działań wspierających ogólnopolską akcję także jest sporo. Poprzedza je prezentacja w przestrzeni miejskiej na billboardach trzech prac plastycznych nagrodzonych w konkursie organizowanym dla młodzieży szkół ponadpodstawowych, którego tematem było przeciwdziałanie przemocy. Przygotowana została także specjalna publikacja dla rodziców, nauczycieli, pedagogów – biuletyn PIKbazy, w którym znaleźć można wiele informacji na temat problemu przemocy wobec dzieci. Znakiem słupskiej kampanii są czerwone przypinki odzieżowe.
.
– Będziemy m.in. prowadzić pogadanki dla pracowników oświaty, nauczycieli pedagogów, psychologów szkolnych, wychowawców przedszkoli, żłobków, podczas których będziemy mówić, jak rozpoznawać, że dziecko jest krzywdzone, jak mu pomagać, jak podejmować interwencję. Ale także będziemy prowadzić grupę wsparcia dla dzieci i młodzieży oraz organizować wyjazd dla dzieci z pieczy zastępczej, w ramach którego będą one edukowane, jak siebie chronić, jak stawiać granice, jak prosić o pomoc – mówi Daria Treder, koordynatorka Punktu Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Słupsku.
.
Ostatniego dnia kampanii, 19 listopada, wiele budynków użyteczności publicznej w naszym mieście podświetlonych zostanie na czerwono, podobnie jak i inne obiekty architektoniczne w całej Polsce. To symboliczne poparcie idei ogólnopolskiej akcji antyprzemocowej. W organizację lokalnych wydarzeń w ramach „Dzieciństwa bez Przemocy” zaangażowało się wiele podmiotów.
.
Działania podejmowane w Słupsku w ramach kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”
.
1. Urząd Miejski w Słupsku
• 28 października – Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku, godz. 11:00-14:00 – konferencja pn. „Moc młodości – zmieniam świat, zaczynając od siebie” dotycząca profilaktyki uzależnień i przemocy, skierowana do młodzieży ze słupskich szkół ponadpodstawowych,
• podświetlenie na czerwono budynku ratusza.
.
2. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
• 8 października – Miejska Biblioteka Publiczna w Słupsku przy ulicy Grodzkiej – ścianki wystawowe z pracami konkursowymi stworzonymi przez uczniów w ramach kampanii PIKbazy „Otwórz oczy”; instalacja trzeciego billboardu na ulicy Westerplatte przedstawiającego nagrodzoną pracę konkursową w ramach ww. kampanii – poprzednie dwa znajdują się na ulicach Westerplatte i Sobieskiego,
• 8 października – biuletyn PIKbazay – wydanie poświęcone kampanii i problemowi przemocy wobec dzieci,
• prowadzenie pogadanek dla kadry nauczycielskiej na temat przemocy.
• 31 października, godz. 17:00 – Miejska Biblioteka Publiczna – spotkanie Darii Treder z psychologiem i psychoterapeutą dzieci i młodzieży Maciejem Maraszkiewiczem na temat wsparcia terapeutycznego dzieci krzywdzonych, narzędzi, współpracy z rodzicami, a także konsekwencji krzywdzenia; jak postępować, żeby nie krzywdzić,
• organizowanie pogadanek dla młodzieży przez zespół interdyscyplinarny w szkołach,
• 19 listopada – podświetlenie okien PIKbazy na czerwono.
.
3. Słupski Ośrodek Kultury
• realizacja 8 spektakli dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych przedstawionych w Teatrze Rondo, po nich spotkanie uczestników ze specjalistami – pedagogiem praktykiem zajmującym się działaniami przeciwko przemocy wobec dzieci i przemocy rówieśniczej oraz z osobą reprezentująca wymiar sprawiedliwości,
• 19 listopada – podświetlenie na czerwono 3 budynków: Teatru Rondo, Emceku oraz Szkoły Kultury.
.
4. Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku
• 8 października – czytanie bajek nt. przeciwdziałania przemocy w Przedszkolu Miejskim nr 21 w Słupsku w ramach projektu „Czytanie z dobra energią”,
• 19 listopada – podświetlenie budynku na czerwono.
.
5. Biblioteka Miejska w Słupsku
• 22 października, godz. 17:00 – czytelnia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Słupsku – spotkanie psychologa z psychoterapeutą w ramach kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”,
• 6 listopada – warsztaty dla dzieci, celem jest uświadomienie, jakie są wartości wynikające z poznania i zrozumienia własnych emocji oraz uczuć innych, poznawanie sposobów na radzenie sobie z negatywnymi emocjami,
• kampania promocyjna literatury dotyczącej przemocy dzieci i młodzieży w social mediach.
.
6. Słupski Ośrodek Sportu i Rekreacji
• 11 listopada – XII Słupski Bieg Niepodległości 2024, upowszechnianie idei kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”,
• 19 listopada – podświetlenie na czerwono fontanny w Parku Kultury i Wypoczynku w Słupsku.
.
7. Uniwersytet Trzeciego Wieku
• 18 listopada – wykład „Przemocy wobec dzieci, niebieska karta”, który poprowadzi oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Słupsku.
.
8. Teatr Lalki „Tęcza”
• rozpowszechnianie materiałów informacyjnych dotyczących kampanii.
.
9. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Słupsku
• działania edukacyjne wśród pracowników spółki.
• 19 listopada – podświetlenie budynku spółki na czerwono.
.
10. Wodociągi Słupsk
• propagowanie kampanii poprzez wywieszenie plakatów na terenie obiektów spółki.
.
11. Samodzielny Publiczny Miejski Zakład Opieki Zdrowotnej w Słupsku
• rozpowszechnianie na terenie placówki materiałów informacyjnych na temat kampanii – plakatów, ulotek, ekranów.
.
12. Fundacja Latorośl
• przygotowanie utworu hiphopowego oraz teledysku przez słupskiego rapera,
• od 18 do 23 listopada – promocja teledysku oraz making off, a także filmu o artystach w mediach społecznościowych (YouTube, lokalne media).
.
13. Żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe
• realizacja szkoleń, warsztatów dla dzieci, rodziców, nauczycieli na temat zjawiska przemocy,
• organizacja konkursów plastycznych na wykonanie plakatu dotyczącego kampanii,
• prowadzenie godzin wychowawczych z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez organizatora kampanii,
• czytanie bajek na temat problemu przemocy,
• organizowanie teatrzyków i spektakli,
• 19 listopada – ubiór społeczności szkolnej, przedszkolnej i żłobkowej na czerwono.
.
Ponadto udział w kampanii poprzez różnego rodzaju działania podwyższające świadomość społeczną na temat zjawiska przemocy zadeklarowały:
• Przychodnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Słupsku – wsparcie szkolnych pedagogów i psychologów,
• Komenda Miejska Policji w Słupsku – kampania informacyjno-edukacyjna w szkołach,
• Szkoła Policji w Słupsku – uświadamianie słuchaczy na temat problemu przemocy podczas apelu,
• Park Wodny Trzy Fale – podświetlenie budynku,
• Gryf Słupsk – wystąpienie piłkarzy w czerwonych opaskach podczas meczu,
• STK Czarni Słupsk – szczegółowe działania w trakcie przygotowywania.
.
Organizatorzy zachęcają wszystkich, aby w dowolnej chwili włączyć się jeszcze do akcji „Dzieciństwo bez Przemocy”, na przykład poprzez podświetlenie budynku na czerwono, ubiór w kolorze czerwonym, promocję kampanii na stronie internetowej oraz Fb czy działania informacyjno-edukacyjne. (jwb)