K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Droga ekspresowa Ustka – Słupsk – Bydgoszcz nieuwzględniona w planach rządu

1

We wrześniu br. Rada Miejska w Słupsku podjęła uchwałę w sprawie wystąpienia do Ministra Infrastruktury z petycją popierającą powstanie nowej drogi ekspresowej łączącej Ustkę, Słupsk, Bytów, Chojnice i Bydgoszcz. Wcześniej z pełną akceptacją realizacji inwestycji wystąpili radni powiatu słupskiego. Obok wielu środowisk społecznych województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego o połączenie komunikacyjne zabiegali ponad podziałami także politycy. Tymczasem okazuje się, że postulowanej drogi nie ma w planach rządu – informuje europoseł Piotr Müller.
.
Studium korytarzowe to podstawowy dokument projektowy przedstawiający nowe drogowe zamierzenie inwestycyjne. W piśmie do europosła Piotra Müllera Ministerstwo Infrastruktury informuje, że „postulowana droga ze Słupska przez Bytów i Chojnice do Bydgoszczy z wariantem rozpoczęcia drogi od Ustki nie jest uwzględniona w rozporządzeniu RM w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych ani w żadnym programie rządowym i nie ma zapewnionego źródła finansowania. Zatem aktualnie nie jest planowane rozpoczęcie prac studialnych w tym zakresie”. Oznacza to, że projekt nowej drogi ekspresowej, która miałaby komunikować województwo pomorskie z kujawsko-pomorskim, nie ma szans na realizację. Przynajmniej nie w najbliższych latach.
.
– Rząd Donalda Tuska odmówił właśnie przygotowania studium korytarzowego, które byłoby podstawą budowy drogi ekspresowej ze Słupska przez Bytów, Chojnice aż do Bydgoszczy. To podstawowy dokument, który jest warunkiem do tego, aby otrzymać środki finansowe z Unii Europejskiej na budowę tej trasy. Wiceminister infrastruktury pisze wprost, że nie ma w planach przygotowania tego studium. My jako Prawo i Sprawiedliwość będziemy naciskać, aby rząd przygotował ten strategiczny dokument, tym bardziej że właśnie kończy się budowa drogi ekspresowej S6. Równolegle do tego wystąpiłem do Komisji Europejskiej, aby poznać warunki wpisania tej drogi na tzw. listę sieci transeuropejskich, po to, aby w przyszłości mogła zostać sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Będziemy naciskać, aby droga powstała i pomogła rozwojowi całego Pomorza oraz województwa kujawsko-pomorskiego – mówi Piotr Müller, poseł do Parlamentu Europejskiego.
.
Za budową korytarza transportowego Ustka – Bydgoszcz stoi wiele środowisk społecznych, które dostrzegają w realizacji inwestycji duże możliwości rozwoju całego regionu, wzmocnienia jego potencjału turystycznego, a także poprawy bezpieczeństwa i obronności kraju poprzez alternatywne skomunikowanie funkcjonującej w Redzikowie bazy antyrakietowej.
.
Jak informuje europoseł Piotr Müller, w odpowiedzi na zapytanie ws. postulowanej drogi ministerstwo podaje, że istniejąca infrastruktura – w tym powstająca droga ekspresowa S6, zmodernizowana DK21 pomiędzy Ustką a Słupskiem, planowana budowa obwodnicy Słupska i Kobylnicy oraz planowana rozbudowa DK25 – mają zaspokajać potrzeby komunikacyjne regionu, a na nową inwestycję brakuje funduszy.
.
Europosłowie Prawa i Sprawiedliwości Piotr Müller i Kosma Złotowski ws. budowy nowej drogi ekspresowej skierowali zapytanie do Komisji Europejskiej. Oczekują teraz na odpowiedź, jakie są możliwości wpisania tego projektu do programu TEN-T i finansowania go ze środków europejskich. Trans-European Transport Network obejmuje rozwój sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych na terenie Unii Europejskiej.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek

DyskusjaJeden komentarz

  1. Wystarczy już tej megalomanii! Ileż tych dróg ma od Bytowa trafiać w taką ważną metropolię 😉 jaką jest nasz Słupsk?! Do cioci (a nawet dwóch), czy do Filharmonii w Bydgoszczy można spokojnie jechać tak jak dotąd te 4,5 godziny wygodną istniejącą od lat drogą. Po co nam kolejny beton i asfalt z każdej strony Słupska albo Bytowa? Po co wycinka lasów i wywłaszczanie rolników? Dla podkreślania ważności Słupska? Dla przebrzmiałych marzeń o województwie? Stop Panie i Panowie z każdej opcji politycznej. Kolejna droga nie jest już nam potrzebna. Piszcie Wy lepiej wnioski o pieniądze na potrzebne sprawy, na zdrowie, na karetki, na większą liczbę połączeń KOLEJOWYCH (z wagonami na dziesiątki rowerów, a nie żałosne sześć), i podobne ważne sprawy, a nie snujcie mrzonki o „Potędze Ekspresowo-Autostradowej Wielkiej Ziemi Słupskiej”.