K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Odwołuję, nie blokuję. Apel do pacjentów

0

Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że w Polsce w pierwszych trzech kwartałach roku ponad 710 tysięcy pacjentów nie odwołało umówionych wizyt u specjalistów. Na Pomorzu takich osób ma być 15 tysięcy. Chodzi przede wszystkim o wizyty u onkologa, endokrynologa, kardiologa i ortopedy. NFZ, przystępując po raz kolejny do kampanii społecznej „Odwołuję, nie blokuję”, apeluje o nieblokowanie terminów i wcześniejsze ich odwoływanie w sytuacji, kiedy pacjent nie może stawić się na czas u lekarza.
.
Z danych przedstawionych przez NFZ wynika, że w Polsce od początku roku do końca września ponad 710 tysięcy pacjentów nie odwołało umówionych wizyt u specjalistów, a na Pomorzu ma być ich ponad 15 tysięcy. Prognozy dotyczące całego roku wskazują natomiast na liczbę przekraczającą milion osób. NFZ po raz kolejny przystępując do ogólnopolskiej kampanii społecznej „Odwołuję, nie blokuję”, zainicjowanej przez Centrum Medyczne CMP, zwraca się z apelem do tych, którzy nie mogą przyjść do lekarza w ustalonym czasie, o wcześniejsze poinformowanie placówki medycznej o tym fakcie.
.
Na Pomorzu w okresie od stycznia do końca września tego roku najwięcej nieodwołanych wizyt – ponad 8,5 tysiąca – dotyczyło świadczeń medycznych z zakresu ortopedii i traumatologii narządów ruchu – jest to jednocześnie dziedzina, w której notuje się najdłuższe czasy oczekiwania na zabiegi. Na kolejnym miejscu z blisko 4 tysiącami nieodwołanych wizyt w tym samym okresie znalazły się w naszym regionie świadczenia kardiologiczne. Nie odwołano ponad 1,6 tysiąca wizyt u onkologów i ponad 1,5 tysiąca u endokrynologów. Porównanie z liczbą osób, które skorzystały do końca września z umówionych wizyt, pozwala na stwierdzenie – podaje NFZ – że co dziesiąty mieszkaniec naszego województwa nie odwoływał umówionych wizyt u ortopedów, kardiologów, onkologów i endokrynologów.
.
– Nieodwołana wizyta to stracony termin dla innego pacjenta. Gdyby nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent miałby możliwość wcześniejszego skorzystania z pomocy lekarskiej – podkreśla Monika Kierat, rzecznik prasowa Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
.
Celem kampanii społecznej „Odwołuję, nie blokuję” jest wypracowanie karty dobrych praktyk, w której znajdą się rozwiązania ułatwiające kontakt pacjenta z placówkami medycznymi i usprawniające proces rezygnacji z wizyty. Akcja zwraca uwagę na problem, jakim jest kolejka do lekarza specjalisty, wynikający po części z niestawiania się pacjentów na umówione wizyty bez wcześniejszego ich odwoływania.
.
Od listopada 2019 roku Narodowy Fundusz Zdrowia wysyła do pacjentów SMS-y z przypomnieniami o zbliżającym się terminie wizyty u specjalisty. Dotyczą one 40 wybranych świadczeń. Pacjent oprócz informacji o dacie spotkania w gabinecie lekarskim otrzymuje też numer telefonu, pod który może zadzwonić, aby odwołać wizytę. Miesięcznie NFZ wysyła około 800 tysięcy takich wiadomości. (jwb)

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.