Spółka PKP PLK, która prowadzi przebudowę stacji kolejowej w Słupsku, zgodziła się na rozszerzenie zakresu inwestycji o dodatkowy, czwarty peron, który usytuowany zostanie od strony osiedla Zatorze. Takie rozwiązanie pozwoli części pasażerom na łatwe i szybkie przesiadki z pociągu do autobusu czy samochodu praktycznie z jednej platformy, bez konieczności korzystania z tunelu. W tym kontekście węzeł transportowy zyskuje na funkcjonalności.
.
Zakres robót zaplanowanych przez PKP PLK w ramach przebudowy stacji Słupsk obejmował m.in. modernizację trzech peronów, które mają być wydłużone do 400 metrów i podwyższone do 76 centymetrów, co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów i wysiadanie. Jak się okazuje, pierwotny projekt zostanie teraz rozbudowany o dodatkowy peron. Z inicjatywą wyszedł Zarząd Infrastruktury Miejskiej w Słupsku.
.
– W ubiegłym roku skontaktowaliśmy się z Centrum Realizacji Inwestycji w PLK z propozycją, czy nie rozważyliby powstania takiego peronu, który bezpośrednio komunikowałby nowy dworzec autobusowy oraz zachodnią część miasta z dworcem kolejowym bez pośrednictwa tunelu. Złożyliśmy wniosek. Strona kolejowa przeanalizowała go i uznała, że faktycznie to rozwiązanie poprawiłoby również funkcjonowanie dworca i taka zmiana została uwzględniona w projekcie – mówi Tomasz Orłowski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. – Korzyść jest taka, że osoby, które chciałyby przesiąść się z linii kolejowej od strony Ustki – bo najprawdopodobniej będą to takie właśnie połączenia – nie będą musiały przechodzić przez całą stację, ponieważ wyjdą bezpośrednio przed dworcem. I jeśli potem będą również chciały skorzystać z nowego połączenia drogowego, które zostanie wybudowane do ulicy Sobieskiego, ronda bpa Jeża, to albo przejdą tam pieszo, albo dojadą rowerem, albo też taksówką. W ramach przebudowy bezpośrednio przy tym czwartym peronie znajdą się miejsca dla taksówek oraz postojowe, żeby odebrać lub przywieźć pasażera. Dla kogoś, kto chce tutaj albo przesiąść się na autobus, albo dalej iść czy jechać w kierunku zachodniej części miasta, będzie to znacznie wygodniej.
.
Dzięki takiemu rozwiązaniu infrastrukturalnemu słupski węzeł transportowy na pewno zyskuje na funkcjonalności. Niestety tę funkcjonalność zaniża jednocześnie nieobecność w tym miejscu autobusów komunikacji miejskiej.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek, fot. JWB