Od 1 kwietnia br. nowym prezesem zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Słupsku został Rafał Zieliński, zastępując piastującą tę funkcję od sierpnia 2023 roku Annę Szabłowińską. – Zmiany wynikają ze strategicznych i rozwojowych zadań, jakie stoją przed spółką MZK, które będą realizowane przez nowego prezesa – informuje Monika Rapacewicz, rzecznik prasowa Urzędu Miejskiego w Słupsku.
.
W kierownictwie słupskiego MZK nastąpiły zmiany – dotychczasowa prezes Anna Szabłowińska została odwołana przez radę nadzorczą, pozostając w zarządzie jako wiceprezes, natomiast funkcję prezesa powierzono Rafałowi Zielińskiemu, który od początku roku znajdował w składzie zarządu MZK jako jego członek i wiceprezes.
.
„Pan Rafał Zieliński spełnia wszystkie wymogi określone w konkursie przeprowadzonym przez Radę Nadzorczą Spółki, zna specyfikę działania ww. podmiotu oraz posiada doświadczenie w zarządzaniu Spółką (…) Zmiany wynikają ze strategicznych i rozwojowych zadań, jakie stoją przed Spółką MZK Słupsk, które będą realizowane przez nowego Prezesa” – podaje rzecznik prasowa Urzędu Miejskiego w Słupsku.
.
Z zapytaniem w sprawie szczegółów procesu rekrutacyjnego oraz motywacji, jakie zaważyły na wyborze nowego prezesa, zwróciliśmy się do przewodniczącego rady nadzorczej spółki MZK, prowadzącej postępowanie.
.
– Pan Rafał Zieliński jest bardzo wykształconą osobą, jeżeli chodzi o kwestie zarządzania, ponadto ma wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu, i jednoosobowo, i w wieloosobowych zarządach dużymi firmami. Pracował m.in. w zakładzie azotowym Police, w porcie, a także przez ostatnie sześć lat zajmował się restrukturyzacją firmy wodociągowej w Policach – mówi przewodniczący Marcin Dadel. – My jako rada nadzorcza od października ub.r. prowadziliśmy proces rekrutacji i pan Rafał Zieliński w drugim naborze okazał się najlepszym kandydatem. To był otwarty konkurs, startowali ludzie z całej Polski – w pierwszym naborze dwie osoby, w drugim – dziesięć, m.in. z Warszawy, Koszalina, z Polic, było też jedno zgłoszenie spod Warszawy i kilka osób zgłosiło się lokalnie.
.
Dotychczasowa prezes MZK Anna Szabłowińska objęła swoje obowiązki w sierpniu 2023 roku, po odwołaniu w trybie nagłym prezes Anny Szurek. Związana jest z firmą od ponad 20 lat, przechodząc przez różne szczeble w strukturze organizacyjnej MZK.
.
– Zdecydowanie pani Anna Szabłowińska ostatnie półtora roku wypełniała swoją funkcję, natomiast to, co my jako i rada nadzorcza, ale i jako miasto widzimy, to to, że musieliśmy spółkę wzmocnić w podejściu strategicznym, myśleniu o finansowaniu, pozyskiwaniu zewnętrznych środków finansowych – mówi Marcin Dadel. – Spółka z jednej strony świadczy tę codzienną pracę przewozową, i tu ogromne doświadczenie ma pani prezes Szabłowińska, zwłaszcza teraz, kiedy miasto jest ciągle remoncie, ale musieliśmy też stworzyć przestrzeń na to, żeby myśleć o przyszłości, nie tylko o wykonywaniu zadań dziś. Stąd też pomysł, żeby nie szukać jednej osoby, która łączyć będzie te wszystkie kompetencje – byłoby to niezwykle trudne, tylko żeby zarząd w komplecie miał te wszystkie kompetencje, czyli i tej codziennej pracy, i tego strategicznego podejścia do rozwoju spółki.
.
Jakie strategiczne i rozwojowe zadania stoją przed nowym prezesem miejskiej spółki przewozowej?
.
– To kwestia nastawienia na tabor zeroemisyjny, co w coraz większym stopniu jest za rogiem. Na razie tak naprawdę mamy niewielką część floty w postaci autobusów elektrycznych. Konieczne jest przygotowanie projektu na zakup kolejnych kilkunastu takich pojazdów, które mają pod koniec przyszłego roku do nas przyjechać. Ale de facto trzeba też myśleć o wymianie w ciągu najbliższych kilku lat niemal całej floty, ponieważ autobusy, które posiadamy, starzeją się – w tej chwili musimy remontować m.in. autobusy kupowane 10-15 lat temu. Podstawowe wyzwanie: unowocześnienie taboru, pójście w tabor zeroemisyjny – mówi przewodniczący rady nadzorczej MZK. – Do tego kwestia wyboru paliwa, na którym będziemy pracować. W tej chwili oczywiście wchodzą elektryki, ale musimy także rozważyć kwestię wodoru, kwestię biogazu czy też kwestię utrzymywania autobusów dieslowych w dalszej perspektywie. Potrzebne są też zmiany w samej bazie, która ma kilkadziesiąt lat, co z nią zrobić, jak ją zmieniać, a przy tym jak dopasowywać sieć komunikacji miejskiej do zmieniającego się i poszerzanego miasta. Kolejna sprawa to utrzymanie i wzrost kompetencji kadr, średnia wieku kierowców, ich ograniczona dostępność na rynku. Wyzwania są ogromne, a z drugiej strony, o czym koniecznie musimy również pamiętać, to to, jak te wszystkie zadania finansować, aby komunikacja była wysokiej jakości, świadczona wysokiej jakości taborem, ale też nie zabijała budżetu miasta.
.
Nowy prezes zarządu spółki MZK w Słupsku objął swoją funkcję z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek