Trwa etap projektowania dużego zadania infrastrukturalnego dofinansowanego ze środków Polskiego Ładu – uzbrojenia terenów inwestycyjnych po wschodniej stronie Słupska. W zakresie tego projektu znalazły się także mniejsze zadania drogowe, w tym m.in. przebudowa ulicy Gdyńskiej. Roboty budowlane rozpoczną się w przyszłym roku, a mieszkańcy muszą liczyć się z kolejnymi utrudnieniami komunikacyjnymi.
.
Realizacja przedsięwzięcia związanego z uzbrojeniem terenów pod inwestycje we wschodniej części miasta jest etapowana. Zakres prac przewiduje przebudowę ulicy Gdyńskiej wraz z odblokowaniem 200-metrowego przejazdu do Inwestycyjnej, rozbudowę dróg w dawnej podstrefie Płaszewko, przedłużenie ulicy Europejskiej do ulicy Gdańskiej i budowę nowej drogi do miejskich terenów inwestycyjnych zlokalizowanych za linią obwodnicy Słupska na wysokości Głobina.
.
– Aktualnie trwa etap projektowania, bo całość inwestycji realizowana jest w formule „zaprojektuj, zbuduj”. W tej chwili są już bardzo zaawansowane koncepcje szczegółowe, które uzgadniamy z gestorami sieci. W zeszłym tygodniu mieliśmy właśnie duże spotkanie, na którym byli praktycznie wszyscy zawiadujący sieciami. Z pewnością do końca tego roku – tak jak jest zakładane w harmonogramie – powstanie już kompletna dokumentacja i wykonawca będzie przystępował do konkretnych robót budowlanych – mówi Tomasz Orłowski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku.
.
Mieszkańcy ulicy Gdyńskiej będą w przyszłym roku mierzyć się z kolejnymi utrudnieniami w ruchu. Teraz realizowane jest tu rondo w ramach południowego przebiegu ringu miejskiego, które czasowo ogranicza ruch drogowy, w tym komunikację autobusową.
.
– Najpierw zakończone zostanie rondo na ulicy Gdyńskiej realizowane w ramach południowego ringu. Powstanie ono zdecydowanie szybciej, niż podjęte zostaną kolejne roboty na tej ulicy w związku z nową inwestycją. Aktualnie na rondzie prace ziemne i instalacyjne są już na ukończeniu. W tej chwili robiona jest droga dojazdowa do terenów znajdujących się bezpośrednio przy ringu, a w najbliższym czasie rozpoczną się roboty brukarskie i asfaltowe – mówi dyrektor ZIM-u. – To nowe przedsięwzięcie, czyli uzbrojenie terenów inwestycyjnych, to pięć zupełnie od siebie niezależnych zadań. Możliwe będzie prowadzenie prac na kilku odcinkach jednocześnie, ale najbardziej znaczącym i spektakularnym zadaniem jest przebudowa ulicy Gdyńskiej i z tego, co wiemy od wykonawcy, będzie on chciał w pierwszej kolejności tę ulicę realizować – wiadomo, zaczyna się od najtrudniejszego i najbardziej złożonego zadania. Pozostałe odcinki są praktycznie w terenie dziewiczym, więc tam problemów zawsze jest mniej, można wygrodzić w całości plac budowy i spokojnie budować, natomiast na Gdyńskiej będzie konieczność zapewnienia dojazdów do tych stu kilkunastu posesji znajdujących się przy ulicy. Roboty na Gdyńskiej rozpoczną się w pierwszej połowie 2026 roku roku.
.
W zakresie kompleksowej przebudowy ulicy Gdyńskiej planowane jest jej m.in. wykonanie chodników, ciągu pieszo-rowerowego, oświetlenia, odwodnienia i dróg zjazdowych i odgałęzień, w tym dowiązanie do ulicy Inwestycyjnej w dawnej podstrefie Płaszewko. Warto przypomnieć, że 200-metrowy odcinek ulicy Inwestycyjnej mającej przed zmianą granic administracyjnych połączyć tereny przemysłowe gminy wiejskiej z miastem był przedmiotem sporu pomiędzy oboma samorządami. Do dziś pozostał po nim ślad w postaci słupków blokujących ruch drogowy od strony pętli autobusowej na ulicy Gdyńskiej.
.
– Słupki, które blokują ruch z ulicy Gdyńskiej na Inwestycyjną, do przebudowy Gdyńskiej na pewno pozostaną – informuje dyrektor ZIM-u. – Po przebudowie otwarty będzie tam przejazd, ale z ograniczeniami. Do tego czasu absolutnie nie ma możliwości, aby go uruchomić.
.
Wiadomo także, że ulica Europejska, która docelowo skomunikuje Bohaterów Westerplatte z Gdańską na styku z Redzikowem, będzie mieć niejednorodny profil. Na razie droga sięga do firmy Perla.
.
– To, co jest od strony Gdańskiej, to tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową, budownictwo wielorodzinne i jednorodzinne, tak więc pojawiają się tam chodniki i drogi rowerowe zamiast jednostronnego ciągu pieszo-rowerowego, jaki teraz mamy na Europejskiej. W zabudowie mieszkaniowej ruch jest zdecydowanie większy i ma inny charakter, stąd nieco bardziej rozbudowany profil ulicy od tej właśnie strony – mówi Tomasz Orłowski.
.
Roboty budowlane związane z realizacją poszczególnych zadań drogowych w ramach uzbrojenia terenów inwestycyjnych po wschodniej stronie miasta mają potrwać do 2027 roku. Od przyszłego roku najprawdopodobniej jako pierwsza znajdzie się w budowie ulica Gdyńska.
.
Wykonawcą wieloetapowego zadania jest firma Krężel z Kobylnicy, z którą umowa podpisana została w grudniu 2024 roku. We wschodniej części Słupska w rejonie obwodnicy w przebiegu krajowej drogi nr 6 znajduje się około 85 hektarów terenów inwestycyjnych, na uzbrojenie których miasto pozyskało dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych. Koszt inwestycji wyniesie prawie 62 miliony złotych, natomiast dofinansowanie sięga kwoty 49 milionów złotych.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek