Prezydent Miasta Słupska otrzymał 10 lipca tego roku wniosek o udostępnienie informacji publicznej, dotyczącej zadań inwestycyjnych związanych z „modernizacją infrastruktury drogowej o oddziaływaniu lokalnym, tj. dróg stanowiących dojazdy do zabudowy jednorodzinnej”. Niespełna tydzień później wnioskodawca otrzymał odpowiedź, którą uznał za nieprawidłową i wniosek ponowił.
Odpowiedź ratusza na pytania wnioskodawcy podpisana została z upoważnienia prezydenta przez Katarzynę Guzewską, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM w Słupsku. Była ona krótka i jednoznaczna: „…jednostką odpowiedzialną za przygotowanie, realizację oraz rozliczenie przedmiotowych inwestycji – również tych dofinansowanych ze środków zewnętrznych – jest Zarząd Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. Z uwagi na to, że tutejszy urząd nie posiada danych umożliwiających kompleksowe rozpatrzenie Pana wniosku, w celu uzyskania żądanych informacji proszę o bezpośredni kontakt z właściwą jednostką miejską…” Tu podany zostaje adres słupskiego ZIM-u.
Taka odpowiedź, czyli albo ogólnikowa, albo pomijająca sedno sprawy, albo też odsyłająca wnioskodawcę pod inny adres to nie pierwszyzna w praktyce urzędniczej. Skarżyli się na to nawet słupscy radni. Tym razem jednak trafiła przysłowiowa kosa na kamień. Wnioskodawca ponowił swój wniosek i skrupulatnie, stosując wykładnię prawną oraz przytaczając literaturę fachową udowodnił, że otrzymana odpowiedź jest nieprawidłowa. Jego argumentacja obejmowała zarówno analizę treści urzędowego pisma, jak i jego zgodność z zapisami obowiązującego prawa. Również tego, które jest dziełem samego ratusza, czyli… statutu Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. Wejrzenie w ten ostatni akt prawa lokalnego stało się konkluzją ponowionego wniosku.
Wnioskodawca podkreśla w niej, że „Zarząd Infrastruktury Miejskiej w Słupsku istotnie jest jednostką organizacyjną Miasta Słupska nieposiadającą osobowości prawnej i działającą w formie jednostki budżetowej (vide par. 3 ust. 1 załącznika do Uchwały nr LXVIII/952/24 z dnia 31 stycznia 2024 r. – Statut Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku). Jest to jednostka organizacyjna o ściśle określonych zadaniach wymienionych w Statucie ZIM. Ani z par. 2, ani z par. 4 i par. 5 przywołanego Statutu ZIM nie wynika, jakoby to był podmiot właściwy do wypowiedzenia się w przedmiocie złożonego w sprawie wniosku. W szczególności zaś nie wynika to z par. 9 Statutu ZIM, gdzie w sposób jasny wynika fakt pozycji kontrolnej i nadzorczej Prezydenta Miasta Słupska nad działalnością ZIM.
Stąd też nie sposób uznać za uzasadnione czy uprawdopodobnione stanowisko, jakoby właśnie ten podmiot miał udzielić odpowiedzi na złożony wniosek. Prawidłowe odczytanie norm o charakterze funkcjonalno-ustrojowym prowadzi bowiem do konkluzji, iż to Prezydent Miasta Słupska posiada informacje, które stanowią przedmiot wniosku, a ich nieudostępnianie, jak i brak prawidłowego powiadomienia czy też wydania decyzji odmownej, w istocie przemawiają za uznaniem pozostawania Prezydenta Miasta Słupska w nieuzasadnionej bezczynności (…)”.
Wnioskodawca kończąc swoje pismo zastrzega, że nie jest ono jednoznaczne ze skargą na bezczynność Prezydenta Miasta Słupska. Wyraża też nadzieję, że wystąpienie z tym środkiem dyscyplinującym nie będzie konieczne.
Ryszard Hetnarowicz
Wniosek o udostępnienie informacji dot. lokalnych inwestycji drogowych – Udostępnienie informacji – Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Słupska