Radna Renata Stec 23 lipca skierowała do Prezydenta Miasta Słupska zapytanie, w którym poruszyła sprawę utrzymania porządku na drogach dla pieszych, na których funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania. Zapytanie wymagało prolongaty terminu udzielenia na nie odpowiedzi. Ostatecznie ukazała się ona w BIP-ie ratusza z datą 20 sierpnia.
W zapytaniu radna zwróciła uwagę na jeden z zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Z Art. 5 pkt 1 (4) wynika jednoznacznie, że właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia drogi dla pieszych, na której jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych. W świetle takiego sformułowania prawa radna chciała dowiedzieć się, „ile nieruchomości z udziałem właścicielskim Miasta Słupska w SPP i chodników wyznaczonych przez miasto do parkowania pojazdów samochodowych było czy nadal jest obciążanych przez miejską spółkę za utrzymanie czystości i porządku.”
W opublikowanej odpowiedzi podpisanej przez wiceprezydent Martę Makuch zawarta została informacja, że „w 2023 r. 168 wspólnot mieszkaniowych z udziałem Miasta Słupska wnosiło opłaty za sprzątanie chodnika, stanowiącego ciąg pieszy położony wzdłuż nieruchomości. W 2024 r. było to 167 nieruchomości. Natomiast aktualnie jest to 146 nieruchomości”.
Niejako kontynuacją pierwszego pytania było następne. Radnej chodziło o to, „ile nieruchomości z udziałem właścicielskim Miasta Słupska zwróciło się do miejskiej spółki o zwrot za bezprawne obciążanie za utrzymanie chodników w SPP?”
Odpowiedź jest szczegółowa i zawiera oczekiwane przez radną dane. „Za bezprawne obciążanie w przedmiocie jak wyżej, zwróciły się zarządy dwóch wspólnot mieszkaniowych z udziałem Miasta Słupska. Jedno z roszczeń dotyczyło okresu 3 lat (2022 – 2024) i zostało uznane – zwrot w wysokości 5.510,43 zł. Natomiast roszczenie drugiej wspólnoty mieszkaniowej uznano za bezzasadne z uwagi na fakt, iż parkowanie pojazdów było wyznaczone na jezdni i nie obejmowało chodnika.”
Otwarty natomiast pozostaje problem liczby wspólnot, które nie wiedzą o funkcjonowaniu tego ustawowego prawa, czyli płacą za utrzymanie porządku i czystości przynależnego im chodnika, a w konsekwencji nie ubiegały się o zwrot tych pieniędzy. Ratusz wylicza jedynie, że w całym mieście opłaty wnosi 146 wspólnot, ale nie ma informacji na terenie ilu nieruchomości tych wspólnot funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania. Nie ma, ponieważ takie pytanie nie padło. (opr. rkh, fot. JWB)