K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Miliardy na lepszą kolej ze Słupska do Trójmiasta

0

Spółka PKP PLK podpisała umowę na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej nr 202 – pomiędzy Lęborkiem a Gdynią Chylonią. Zakończenie prac planowane jest na 2029 rok. Wartość zadania realizowanego przez Polskie Linie Kolejowe wynosi ponad 2,6 miliarda złotych netto.
.
Od dwóch lat toczą się prace między Słupskiem a Lęborkiem, teraz przyszedł czas na modernizację kolejnego odcinka ważnej trasy na Pomorzu – pomiędzy Lęborkiem a Gdynią Chylonią.
.
– Modernizacja linii nr 202 zapewni wygodne i szybkie podróże koleją pomiędzy Słupskiem a Trójmiastem, z peronów dostosowanych do potrzeb wszystkich podróżnych, także tych o ograniczonej mobilności – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A., dyrektor ds. realizacji inwestycji.
.
Linia kolejowa nr 202 na planowanym do modernizacji kolejnym odcinku zyska oczekiwane przez podróżnych standardy. Przebudowane zostaną perony na 14 stacjach i przystankach, co poprawi ich dostępność także dla osób o ograniczonej mobilności (Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo Nanice, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork). Lepszy dostęp do kolei zyskają mieszkańcy powiatu wejherowskiego, gdzie powstanie 5 nowych przystanków – Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Wschodnie, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór.
.
Linia zyska potencjał do prowadzenia większej liczby składów pasażerskich i towarowych. Przepustowość trasy poprawią dodatkowe tory: drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia i Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250, wykorzystywanej przez pociągi PKP SKM w Trójmieście.
.
Na potrzeby sprawniejszych i bezpieczniejszych podróży koleją zaplanowano przebudowę 55 kilometrów istniejącego toru, sieci trakcyjnej oraz 73 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przejść podziemnych. Aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg z torami, 12 przejazdów kolejowo-drogowych zastąpionych zostanie bezkolizyjnymi wiaduktami drogowymi lub kolejowymi. Powstanie również nowy system sterowania ruchem kolejowym, zarządzany z nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Wejherowie.
.
Realizacja prac na całej trasie Słupsk – Gdynia Chylonia pozwoli na skrócenie czasu jazdy dla najszybszych pociągów pasażerskich o około 15 minut. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h – obecnie do 120 km/h, a towarowe do 120 km/h – obecnie do 70 km/h. Docelowo pociągi mają osiągać prędkość nawet 200 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość takiej rozbudowy linii, która jest planowana do realizacji w ramach odrębnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS. Co ważne, linia nr 202 znajduje się na trasie zapewniającej kolejowy dostęp do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino.
.
Prace projektowe i budowlane zrealizuje firma ZUE SA z Krakowa za kwotę 2,6 miliarda złotych netto – 3,2 miliarda złotych brutto. Zakończenie robót planowane jest na koniec 2029 roku. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.
.
Pociągi wróciły na odcinek Lębork – Słupsk
.
W minioną niedzielę, 14 grudnia, po zakończeniu kolejnego etapu prac modernizacyjnych, po ponad 3 miesiącach wróciły pociągi na odcinek linii nr 202 pomiędzy Słupskiem a Lęborkiem. Kolejne prace, które wiązałyby się ze wstrzymaniem ruchu i wprowadzeniem zastępczej komunikacji autobusowej, nie są planowane do końca zadania. Pociągi jeżdżą już po dwóch torach między Pogorzelicami a Lęborkiem, a podróżni wsiadają do nich z nowych peronów w Jezierzycach Słupskich i Pogorzelicach. W kolejnych miesiącach kontynuowane będą prace m.in. na stacjach i przystankach, przy budowie nowych przystanków Łebień, Runowo i Siemianice oraz przy budowie drugiego toru ze Słupska do Pogorzelic.
.
Na stacji Słupsk podróżni od września korzystają z nowych peronów nr 3 i 4. Aktualnie trwają prace m.in. przy budowie konstrukcji peronów 1 i 2 oraz przebudowie 3 wiaduktów kolejowych na terenie miasta. Zakończenie wszystkich prac między Słupskiem a Lęborkiem planowane jest w listopadzie 2026 roku. Oba zadania są warte łącznie ponad 1,8 miliarda złotych netto, w tym dofinansowanie ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). (jwb, źródło i fot.: fot. PKP PLK / Michał Słupczewski, Szymon Danielek)

Skomentuj