K6 INFO – LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONU SŁUPSKIEGO

Miejski przewoźnik z umową na 10 lat

0

Rada Miejska w Słupsku podjęła dziś uchwałę w sprawie powierzenia MZK wykonywania zadań własnych miasta w zakresie publicznego transportu zbiorowego komunikacją miejską. Umowa wykonawcza obejmuje okres 10 lat i zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku, a jej całkowita wartość wyniesie 410 milionów złotych brutto. W nowym dokumencie w stosunku do umowy obecnie obowiązującej wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym, dotyczące przede wszystkim zasad rozliczeń z operatorem.
.
Obecnie obowiązująca umowa o świadczenie usług w zakresie lokalnego transportu zbiorowego została zawarta przez miasto w 2013 roku z Miejskim Zakładem Komunikacji jako podmiotem wewnętrznym. Rada Miejska w Słupsku podjęła dziś na sesji uchwałę w sprawie dalszego powierzenia miejskiej spółce zadań związanych z obsługą komunikacji miejskiej, licząc od 1 stycznia 2026 roku. Umowę wykonawczą z operatorem podpisze Zarząd Infrastruktury Miejskiej.
.
– Tamta umowa się skończyła, w związku z czym dzisiaj nie idziemy w przetarg, tylko powierzamy naszej spółce na kolejne dziesięć lat wykonywanie tych zadań – mówiła podczas konferencji prasowej prezydent miasta Krystyna Danilecka-Wojewódzka. – Dlaczego to ważne dla spółki? Żeby móc aplikować o środki finansowe, kredyty na zakup taboru autobusowego. Także aby spółka miała gwarancje, że rzeczywiście wie, jakie co roku będą to mniej więcej pieniądze, za które my kupujemy usługę dla mieszkańców. To też gwarancja pewnego bezpieczeństwa dla rozwoju spółki.
.
Zmiany w nowej umowie mają charakter techniczno-organizacyjny. Zmodyfikowano proporcje podziału miesięcznej płatności na fakturę zaliczkową i fakturę rozliczającą. Dotychczas ta pierwsza obejmowała 50 procent planowanej pracy eksploatacyjnej wyrażonej w wozokilometrach, natomiast pozostałe 50 procent było rozliczane po zakończeniu miesiąca. W nowej umowie udział faktury zaliczkowej zwiększy się do 60 procent, co ma lepiej odpowiadać strukturze kosztów ponoszonych przez operatora w trakcie miesiąca oraz zapewniać bardziej równomierny rytm rozliczeń, bez wpływu na łączny koszt usług dla miasta.
.
Kwestia kolejna to uproszczenie systemu rozliczeń poprzez zastąpienie trzech dotychczasowych stawek jednostkowych za wozokilometr – dla autobusów standardowych, przegubowych i elektrycznych – jedną uśrednioną stawką. Ta stawka została wyliczona jako średnia ważona, z uwzględnieniem udziału poszczególnych typów taboru w pracy eksploatacyjnej oraz ich jednostkowych kosztów. W uzasadnieniu projektu uchwały o powierzeniu podano, że to rozwiązanie podnosi przejrzystość rozliczeń, ogranicza liczbę parametrów oraz ułatwia bieżący nadzór nad wykonaniem umowy.
.
Trzecia zmiana – ujednolicono termin płatności obu typów faktur. Zamiast dwóch odrębnych terminów, czyli 14 dni dla faktury zaliczkowej oraz 30 dni dla faktury rozliczającej wprowadzono jednolity termin 21 dni. W opinii autorów to uproszczenie porządkuje harmonogram płatności oraz pozostaje zgodne z zasadą racjonalnego i przejrzystego gospodarowania środkami publicznymi.
.
Wiadomo także, że z powodu niewystarczających zasobów floty MZK obsługę linii komunikującej miasto z Bolesławicami, które od 1 stycznia 2026 roku przyłączone zostaną do Słupska, wykonywać będzie słupski PKS. W ciągu najbliższych 12 miesięcy miejska spółka będzie jednak chciała odzyskać dla siebie obsługę tej linii. Na każdą miejską linię operator musi przeznaczyć dwa autobusy, a tych teraz brakuje – w sumie miejski przewoźnik dysponuje 49 pojazdami.
.
Od nowego roku zachowana zostanie aplikacja Fala jako narzędzie zakupu biletów zarówno okresowych, jak i jednorazowych oraz sprzedaż biletów papierowych u kierowców. Wartość umowy na obsługę przez MZK komunikacji miejskiej w okresie 10 najbliższych lat wyniesie łącznie 410 milionów złotych brutto.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek

Skomentuj