Wiadomo już, że wyłączony z ruchu 200-metrowy odcinek drogi prowadzącej z dawnej strefy Płaszewko do pętli autobusowej na ulicy Gdyńskiej w Słupsku ma być przywrócony do użytkowania. Co prawda, miejski plan zagospodarowania przestrzennego aktualnie dopuszcza tam jedynie ciąg pieszo-rowerowy, jednak perspektywa nowych inwestycji miejskich na terenach przemysłowych włączonych od 1 stycznia 2023 roku w granice administracyjne Słupska zapowiada zmianę wcześniejszych zapisów.
.
Mieszkańcy wciąż pamiętają, że droga, która jeszcze nie tak dawno łączyła gminę Słupsk i miasto Słupsk przez las przy strefie Płaszewko, była przedmiotem sporu pomiędzy oboma samorządami. Chodzi o nowo powstałą ulicę Inwestycyjną, która prowadziła przez tereny przemysłowe do pętli autobusowej na ulicy Gdyńskiej w Słupsku. Końcowy, 200-metrowy odcinek drogi gminnej przebiegał już w granicach miasta. Uchwalony przez Radę Miejską w Słupsku w 2021 roku plan zagospodarowania przestrzennego Jodłowa wykluczył jednak drogę publiczną w tym miejscu, dopuszczając jedynie służący rekreacji ciąg pieszo-rowerowy. Gmina z kolei, mimo że posiadała decyzję ZRID, czyli decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej, zrezygnowała z dokończenia budowy ostatniego odcinka w pełnym zakresie, poprzestając na położeniu płyt betonowych. Ten nieformalny przejazd tylko przez bardzo krótki czas był wykorzystywany przez kierowców. W maju ubiegłego roku miasto postawiło słupki blokujące wylot ze strefy na ulicę Gdyńską, a pod koniec grudnia gmina zdjęła na „miejskim” odcinku nawierzchnię z płyt betonowych.
.
Aktualnie plany miasta związane z przejęciem od 1 stycznia bieżącego roku terenów gminnych w podstrefie Płaszewko i uzbrojeniem nowych działek pod funkcję przemysłową wymuszają inną perspektywę organizacji połączeń komunikacyjnych. Tym samym dawne połączenie ma być w przyszłości przywrócone.
.
– Rzeczywiście planujemy powstanie tego łącznika. W jaki sposób zostanie to zrealizowane, w tej chwili jeszcze nie wiemy, bo przymierzamy się do zlecenia programu funkcjonalno-użytkowego i projektant będzie musiał nam zaproponować jakieś rozwiązanie. Czy to będzie ruch wyłącznie dla autobusów, czy też także dla samochodów osobowych, nie jest jeszcze ustalone. Ale na pewno założeniem jest brak ruchu ciężkiego – mówi Tomasz Orłowski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. – Z uwagi na uzyskane dofinansowanie powstaje plan kompleksowego zagospodarowania wschodniej strefy przemysłowej i pojawia się konieczność zapewnienia tam dojazdu komunikacją zbiorową, linią nr 1, która na końcu ulicy Gdyńskiej ma swoją pętlę. Zapadła decyzja, że tędy będą jeździć autobusy. Wiadomo, każda decyzja powoduje oddźwięk społeczny – pozytywny lub negatywny – ale na pewno będzie tutaj przestrzeń do rozmowy na etapie konsultacji.
.
Warto jednak przypomnieć, że 200-metrowy odcinek drogi, która od 1 stycznia 2023 roku w całości znajduje się w granicach administracyjnych miasta, nadal pozostaje wyłączną własnością gminy Słupsk.
.
– Jeśli chodzi o rozbudowę ulicy Inwestycyjnej i ogólnie całą inwestycję zagospodarowania tych terenów, zakładamy, że decyzja premiera, na którą czekamy, dotycząca przejęcia własności po zmianie granic, będzie dla nas pozytywna – mówi Monika Rapacewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miejskiego w Słupsku. – Dlatego w odniesieniu do całego obszaru są już plany realizacji tej drogi. Ostatni jej odcinek, ten 200-metrowy, już przed zmianą granic był własnością gminy, ale teraz własność tego terenu będzie przejmowana ZRID-em.
.
Ogłoszenie przetargu na wykonanie tej wieloetapowej inwestycji, której elementem składowym będzie też budowa przedmiotowego łącznika, ma nastąpić w połowie przyszłego roku.
.
– Zakres całego zadania realizowanego w trybie zaprojektuj i wybuduj obejmie przebudowę ulicy Gdyńskiej i podpięcie tego 200-metrowego łącznika od pętli autobusowej do ulicy Inwestycyjnej, rozbudowę samej Inwestycyjnej w celu skomunikowania kolejnych działek w dawnym Płaszewku, tak aby strefa bardziej mogła się rozwinąć, a następnie przebudowę skrzyżowania ulic Bohaterów Westerplatte, Inwestycyjnej i Europejskiej wraz organizacją bezpiecznych włączeń, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych – informuje Tomasz Orłowski. – W dalszym przebiegu tej inwestycji planowane jest przedłużenie ulicy Europejskiej do ulicy Gdańskiej w ramach kolejnego etapu ringu miejskiego.
.
Miasto zakłada, że realizacja całego przedsięwzięcia potrwa co najmniej 2-3 lata. Prace na ulicy Gdyńskiej rozpoczną się nie wcześniej niż po zrealizowaniu aktualnie rozpoczętej budowy nitki wewnętrznej obwodnicy miasta, mającej skomunikować ulicę Poznańską z Bohaterów Westerplatte. / Joanna Wojciechowicz-Bednarek