Od poniedziałku, 19 lutego, rozpoczynają się prace związane z rewitalizacją Starego Rynku w Słupsku. Oznacza to konkretne utrudnienia zarówno dla kierowców, jak i pieszych. W pierwszym etapie przedsięwzięcia prowadzona będzie rozbiórka dwóch spośród czterech nawierzchni jezdni okalających płytę główną historycznego centrum miasta, łącznie ze skrzyżowaniem ulic Grodzkiej, Kowalskiej i Mostnika.
.
Właściwe roboty budowlane związane z rewitalizacją Starego Rynku w Słupsku rozpoczną się w poniedziałek, 19 lutego, przy czym etap prac przygotowawczych, pomiarowych miał miejsce już w grudniu ubiegłego roku. Aktualnie od kilku dni trwają pierwsze roboty rozbiórkowe nawierzchni ciągów pieszych, które zostały odtworzone po badaniach archeologicznych prowadzonych w granicach płyty głównej placu. Budulec jest rozbierany, paletowany i przewożony do magazynu Zarządu Infrastruktury Miejskiej. Rozbiórki drogowe zaplanowane do realizacji w pierwszym etapie rewitalizacji dotyczyć będą jezdni przed dawnym kinem Milenium, a także nawierzchni od strony wschodniej Starego Rynku, czyli ulicy Grodzkiej wraz z przeznaczonym do całkowitej przebudowy skrzyżowaniem z Kowalską i Mostnika. Do tych właśnie działań wykonawca przystąpi od przyszłego tygodnia.
.
– Badania archeologiczne zostaną przeprowadzone bezpośrednio po rozbiórce istniejących nawierzchni. Jest to kontynuacja badań sprzed kilku lat. Wtedy objęty one płytę Starego Rynku, natomiast teraz pozostały jeszcze do przebadania zgodnie z decyzją konserwatora zabytków dwa fragmenty pod jezdniami – mówi Tomasz Orłowski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. – Od 19 lutego obie te jezdnie zostaną całkowicie wyłączone z ruchu. W ramach pierwszego etapu prac możliwy będzie jedynie ruch pieszy w ciągu ulicy Grodzkiej w kierunku Mostnika, natomiast ruch pojazdów wstrzymany zostanie całkowicie.
.
W wypadku dwóch pozostałych jezdni okalających Stary Rynek, zlokalizowanych w pierzei południowej i zachodniej, czyli od strony Cepelina i lokali gastronomicznych, ruch samochodowy odbywać się będzie w obie strony, zastępując dotychczasowy ruch jednokierunkowy.
.
– Aby ten ruch mógł się tam odbywać, miejsca postojowe od strony płyty głównej zostaną wyłączone z parkowania – informuje dyrektor ZIM-u. – Tym samym w strefie od wnętrza placu kierowców obowiązywać będzie zakaz parkowania.
.
Bezpośrednio po badaniach archeologicznych wykonawca przystąpi do budowy docelowych chodników i jezdni. Roboty potrwają około 2,5 miesiąca, a po ich zakończeniu jezdnia w ciągu ulic Grodzkiej, Kowalskiej i Mostnika docelowo udostępniona zostanie już kierowcom. Od tego momentu prace prowadzone w obrębie płyty głównej Starego Rynku nie powinny już powodować poważnych utrudnień komunikacyjnych.
.
Z obszaru, w którym prowadzone będą aktualnie działania budowlane, zniknie kilkadziesiąt miejsc parkingowych zlokalizowanych bezpośrednio przed marketem spożywczym mieszczącym się w budynku dawnego kina oraz na wewnętrznych obrzeżach płyty głównej Starego Rynku. Niestety nie ma planów wygrodzenia innego terenu w sąsiedztwie pod taką funkcję, jednak mieszkańcy, którzy posiadają identyfikatory uprawniające do parkowania w strefie, będą mogli korzystać z innych miejsc.
.
– Analogicznie jak w wypadku innych przebudów, które prowadzone są w strefie płatnego parkowania, takim mieszkańcom będzie oczywiście przysługiwała możliwość parkowania na dwóch czy trzech kolejnych ulicach w tym rejonie – wyjaśnia Tomasz Orłowski.
.
Rozwiązaniem, które mogłoby przyczynić się do złagodzenia skutków likwidacji miejsc parkingowych na Starym Rynku, jest budowa parkingu z lokalizacją na tyłach żłobka przy ulicy Łukasiewicza. Koncepcja ta ma swoją kontynuację na etapie projektowania. W przyszłości sytuację mógłby poprawić także parking podziemny, który znalazł się w planach przedstawionych przez prywatnego inwestora, dotyczących zabudowy Starego Rynku w kwartale ulic Grodzkiej, Piekiełko i Zamenhofa do linii płyty głównej placu.
.
Pierwszy etap rewitalizacji Starego Rynku wiąże się także z koniecznością zmiany przebiegu tras autobusów miejskiego przewoźnika. Szczegółowe informacje na temat nowego rozkładu jazdy znaleźć można na stronie https://zimslupsk.pl. Korekty w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej dotyczyć będą linii nr 1, 3, 7, 8, 9, 18 i 21. Podobnie jak miało to miejsce w odniesieniu do remontowanej niedawno ulicy Armii Krajowej, tak i w tym wypadku powstaną tymczasowe przystanki przy ulicach Kilińskiego i Kaszubskiej. / Joanna Wojciechowicz-Bednarek