Urząd Miejski w Słupsku wzywa właścicieli zabytkowych obiektów znajdujących się na terenie miasta do aktualizacji planu ich ochrony. W Słupsku jest 60 takich budynków. Obowiązek dotyczy także posiadaczy zabytków ruchomych.
Władze miasta apelują do właścicieli zabytków ruchomych i nieruchomych o dostarczenie aktualizacji jednostkowego planu ochrony zabytkowego mienia. Dokumenty należy przekazać Wydziałowi Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego w Słupsku do dnia 31 marca. Plan ochrony zabytków jest integralnym elementem planów obrony cywilnej.
– Dotyczy to tego, w jaki sposób chronić będą zabytki w sytuacji pożaru, powodzi, wichury. katastrofy budowlanej, rozruchów ulicznych, zamachu terrorystycznego albo konfliktu zbrojnego – wyjaśnia Krystyna Danilecka-Wojewódzka, prezydent Słupska. – Ta rzecz jest po stronie właścicieli albo administratorów. Taki plan muszą złożyć do wydziału zarządzania kryzysowego.
Aktualizacja jednostkowego planu ochrony zabytków wynika z Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie organizacji i sposobu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych. Ochrona zabytków polega na przygotowaniu działań ratowniczych i konserwacyjnych mających zabezpieczyć dobra przed zniszczeniem i zaginięciem. (opr. rkh)