Odnotowano pierwsze przypadki oszustw na Polski Bon Turystyczny. Naciągacze proponują sprzedaż bonu lub pomoc przy założeniu PUE ZUS i aktywacji bonu za pieniądze. Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych apelują o ostrożność i zachowanie rozsądku.
Polski Bon Turystyczny umożliwia płatność za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne na terenie kraju do 31 marca 2022 roku. Polacy chętnie korzystają z rządowego wsparcia. Liczba aktywnych bonów przekroczyła już 290 tysięcy, a dokonano nimi blisko 8 tysięcy płatności. Duże zainteresowanie tą formą wsparcia przyciągnęło także oszustów.
– Te osoby proponują albo sprzedaż bonu, albo pomoc w założeniu profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i aktywacji bonów za pieniądze – informuje Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy ZUS w Gdańsku. – Dlatego przypominamy, że bonu turystycznego nie można wymieniać ani na gotówkę, ani na żadne inne środki płatnicze. Można nimi tylko płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne na terenie Polski do końca marca 2022 roku. Bardzo ważne jest, żeby nie korzystać z pomocy przy zakładaniu profilu na PUE przy aktywacji tego bonu. Szczególnie, gdy nie mamy nad tym żadnej kontroli, dlatego że nie powinniśmy udostępniać swego loginu i hasła do swojego profilu na PUE. Znajdują się tam ważne dla nas dane, które dotyczą zgłoszenia do ubezpieczeń, zwolnień lekarskich, pobranych zasiłków. Jeśli ktoś nie jest naszym klientem ani osoba przez klienta upoważnioną, nie powinien mieć dostępu do tych danych. Nasi pracownicy bardzo chętnie służą pomocą za pośrednictwem infolinii czy też bezpośrednio w naszych placówkach.
Aktywacja bonu turystycznego nie jest skomplikowana.
– Wchodzimy na swoje PUE, mamy zakładkę „Ogólne”, potem w menu pojawi „Bon turystyczny”, a następnie „Mój bon” – tłumaczy Krzysztof Cieszyński. – Tam podajemy swój e-mail i numer telefonu komórkowego. To jest konieczne, ponieważ na adres mailowy wysłany zostanie kod płatności, a przy użyciu tego kodu można płacić bonem turystycznym za usługę. Płatność zostaje potwierdzona jednorazowym kodem autoryzacyjnym, który zostaje wysłany SMS-em. To jest też bardzo ważna rzecz, gdyby ktoś chciał handlować bonem. Sam kod nie wystarczy do tego, żeby zrealizować transakcję. Potrzebny jest jeszcze czterocyfrowy PIN, który otrzymamy SMS-em na numer telefonu podany przy aktywacji bonu. Jeżeli ktoś skusi się i chciałby kupić taki bon, to nie może mieć pewności, czy ten bon nie został już zrealizowany, że nie skorzystał już z kodu. Dlatego bardzo prosimy o rozwagę.
Wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie mogą być zgłaszane do Polskiej Organizacji Turystycznej na adres mailowy [email protected]. (opr. rkh)