Na ulicy Towarowej rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy węzła transportowego. Wyburzono już cześć budynków gospodarczych oraz przystąpiono do zabezpieczenia historycznego budynku magazynowego.
Na ulicy Towarowej można zauważyć już pierwsze prace związane z przygotowaniami do budowy węzła transportowego. Na razie z ziemią zrównano opuszczone budynki gospodarcze, natomiast historyczny magazyn znajdujący się obecnie w opłakanym stanie zabezpieczany jest do dalszych działań inwestycyjnych. Z obiektu pozyskiwane są cegły, które zostaną wykorzystane przy budowie nowego budynku.
– Widoczne są prace zabezpieczające obiekty historyczne, z których wiele elementów ma być bezpośrednio wykorzystanych w nowym obiekcie, ale i sam ten budynek w dużym stopniu będzie odtwarzał to wszystko, co historycznie w nim się znalazło. Oczywiście z całą funkcjonalnością współczesną – mówi Paweł Krzemień, kierownik biura rewitalizacji Urzędu Miejskiego w Słupsku. – Pamiętajmy, że obiekt z zewnątrz będzie dosyć historyzujący, natomiast wewnątrz – na wskroś nowoczesny. Teraz rozpoczynają się prace nad zachowaniem jak największej ilości substancji zabytkowej. Budynek jest w katastrofalnym wręcz stanie, są elementy, które zbutwiały, a pamiętajmy, że prawie 2/3 długości tego obiektu to konstrukcja drewniana, w części pozbawiona dachu. Zaciekająca woda spowodowała, że belki zbutwiały i fragment obiektu po prostu się zawalił. Pozostała część ceglana na 1/3 długości obiektu w środku również była w bardzo złym stanie. W tej chwili cegła po cegle trwa jej rozbiórka i jednocześnie oczyszczanie tych cegieł, które w pełni zostaną wykorzystane w odbudowie całej konstrukcji.
Nowy obiekt ma nawiązywać wyglądem do starego magazynu, ale jego funkcja będzie zupełnie nowa. Budynek będzie dworcem autobusowym wraz poczekalnią i zapleczem socjalnym dla podróżnych.
– Obiekt powinien spełniać współczesne normy budowlane chociażby w związku z tym, że stanie się obiektem użyteczności publicznej, więc ta ingerencja będzie bardzo duża. Ale mamy przecież przykłady wykorzystania historycznej substancji, gdzie odbudowywano obiekty cegła po cegle czy belka po belce – mówi Paweł Krzemień. – Tu będzie miała miejsce taka sama sytuacja.
Budowa węzła transportowego przewiduje powstanie parkingów samochodowych, placów postojowych dla autobusów i zadaszonych peronów. W przyszłości planuje się wykonanie tunelu podziemnego pod torami, który połączy dworzec z ulicą Kołłątaja. W kolejnym etapie inwestycji projektowana jest budowa przez działki drogi komunikującej ulicę Towarową z rondem u zbiegu ulic Banacha i Sobieskiego. Koszt całego projektu wyniesie 29 milionów złotych. (opr. jwb)