Burmistrz Ustki podpisał umowę na przebudowę budynku dworca PKP i budowę dworca autobusowego. Oznacza to rozpoczęcie prac budowlanych mających planowo potrwać 15 miesięcy.
Ustka jest miastem licznie odwiedzanym nie tylko przez turystów, ale i mieszkańców okolicznych miejscowości. Większość z nich jako środek transportu wybiera samochód, lecz w sezonie wiążę się to z uciążliwymi korkami i szukaniem wolnych miejsc parkingowych. To coraz częściej przyczyna decydowania się na jazdę autobusem lub pociągiem. Niestety Ustka nie dysponuje ani dworcem autobusowym, ani funkcjonującym budynkiem dworca PKP. Od dawna włodarze nadmorskiej miejscowości dokładali wszelkich starań, aby sytuacja ta uległa zmianie. Dziś w Urzędzie Miasta Ustka nastąpiło podpisanie umowy na przebudowę budynku dworca PKP i budowę dworca autobusowego.
– To jest dla nas bardzo ważna inwestycja – mówi Jacek Graczyk, burmistrz Ustki. – Wraz z tą, która podpisaliśmy w czerwcu na budowę ciągów komunikacyjnych doprowadzających ruch samochodowy, pieszy i rowerowy do budynków dworca. Jest to kompleks, który będzie stanowił węzeł integracyjny. Pozwoli on przyjmować w naszym mieście turystów, pozwoli mieszkańcom na korzystanie z połączeń kolejowych jako alternatywnych dla samochodów.
Z racji na większą wydajność i wygodę burmistrz w swych działaniach stawia na transport kolejowy.
– Liczę, że po wybudowaniu węzła integracyjnego Ustka będzie lepiej skomunikowana ze Słupskiem i z całym krajem. W tej chwili mamy cztery pociągi dalekobieżne, które do nas dojeżdżają. Wierzę, że w ślad za budową dworca kolejowego i zakończeniem modernizacji linii 405 tych połączeń dalekobieżnych będziemy mieli jeszcze więcej – podkreślił Jacek Graczyk.
Zdaniem burmistrza, do efektywnego rozładowywania ruchu turystycznego w sezonie budowa ujętych w umowie obiektów jest koniecznością.
– Zwracam uwagę na potrzebę tej inwestycji – dodaje burmistrz Ustki. – Dla nas każdy miesiąc sezonu jest pewnym utrudnieniem, dlatego tak jestem zadowolony, że udało się ten temat zamknąć. Wiadomo, że problemem były koszty, a te są bardzo wysokie. Dla nas, dla mieszkańców miasta. Jesteśmy jednak tak zdeterminowani, że rada miasta dołożyła ponad 14 milionów złotych więcej niż pierwotnie było planowane. Uważam, że ta inwestycja jest jedną ze strategicznych w naszym mieście. Jako miejscowość turystyczna, wypoczynkowa nie możemy rozwijać się bez posiadania takiego węzła integracyjnego, na którym będzie się koncentrował ruch autobusowy, kolejowy. Będzie również koncentrował komunikacje lokalną i rowerową. Pozwoli wyeliminować te wszystkie uciążliwości, które wiążą się z ruchem samochodowym. My nie jesteśmy do tego przygotowani, żeby przyjąć chociażby tyle samochodów jak wczoraj (niedziela). Będziemy wszystkich gorąco namawiać, żeby korzystać z połączenia kolejowego. Będą parkingi zlokalizowane na obrzeżach miasta, a po mieście będzie można poruszać się albo komunikacją rowerową, albo komunikacją zbiorową, która będzie realizowana przez miasto w kolejnym przetargu.
Termin zakończenia tych inwestycji zaplanowany jest za 15 miesięcy, co oznacza, że pod koniec 2020 roku ustczanie i turyści będą mogli cieszyć się sprawnie działającym węzłem komunikacyjnym. (opr. rkh)