Ustka ponownie podjęła pracę nad opracowaniem uchwały krajobrazowej. Jej celem jest ochrona i wzmocnienie walorów uzdrowiskowych Ustki oraz podniesienie atrakcyjności turystycznej miasta.
Ustka przystąpiła do opracowania uchwały krajobrazowej, która będzie regulować warunki sytuowania na terenie miasta obiektów małej architektury, tablic, urządzeń reklamowych i ogrodzeń. W pierwszym etapie prac została wykonana analiza przestrzeni miasta pod kątem reklam i małej architektury. Na jej podstawie sporządzono założenia i opracowano projekt uchwały.
– Prowadzimy obecnie konsultacje z mieszkańcami, bo chcemy poznać ich zdanie w tym temacie – mówi Eliza Mordal, rzecznik Urzędu Miasta Ustka. – Podczas konsultacji pokazujemy zdjęcia Ustki sezonowej, która – jak się okazuje – bardzo różni się od tej Ustki poza sezonem, w której szyldów i reklam jest zdecydowanie mniej. Z mieszkańcami spotykamy się w urzędzie na spotkaniu częściowo warsztatowym, podczas którego chcemy wypracować pewne rozwiązania i omówić projekt przygotowanej uchwały, posłuchać, jakie mieszkańcy mają zdanie na temat zaproponowanych zapisów. Zaprosiliśmy także tych mieszkańców, którzy nie mogą być na spotkaniu, do wypełnienia ankiety. Do 14 października dostępna jest ona na stronie naszego miasta dla osób, które wolą formę papierową, oczywiście dostępna jest ona także w samym urzędzie.
Celem uchwały jest dążenie do ochrony i wzmocnienia unikatowych walorów uzdrowiskowych Ustki, szczególnie Starej Osady Rybackiej i promenady nadmorskiej. Chodzi też o podniesienie jakość życia mieszkańców i atrakcyjności turystycznej kurortu poprzez prawidłowe kształtowanie ładu przestrzennego na obszarze całej Ustki. Po przyjęciu uchwały będzie istniał obowiązek dostosowania aktualnych reklam i szyldów, tak aby nie obniżały one wartości architektonicznej obiektu.
– Obecnie trwają konsultacje, które zakończą się w połowie października, a później mamy 30 dni na sporządzenie raportu. Nie wiem, jak wydział gospodarki przestrzennej, który prowadzi temat, planuje, że jeszcze w tym roku ten temat stanie na sesji, czy może już w przyszłym. Prawdopodobnie jednak, patrząc na tempo prac, jest szansa, że w przyszłym roku taka uchwała mogłaby zostać wprowadzona – mówi Eliza Mordal.
Od momentu wprowadzenia uchwały właściciele wszelkich szyldów i reklam będą mieli 12 miesięcy na wprowadzenie zmian. Dotyczyć one będą również małej architektury. Przyszłe jej elementy będą musiały być wykonane z dobrej jakości materiałów i spójne z otoczeniem. Projektowana uchwała ma przynieść znaczące zmiany w przestrzeni kurortu. (opr. jwb)