Uczniowie z Gminy Kobylnicy na podstawie gry planszowej będą poznawać tajniki ekonomii. Poprzez zabawę dowiedzą się o funkcjonowaniu mechanizmów podatkowych, inwestowaniu i roli pieniądza.
Gra pod nazwą „eKonomia – eKobylnica” inspirowana jest popularną i znaną na całym świecie planszówką Monopol. Samorząd zaprojektował grę specjalnie dla uczniów podstawek, aby w przystępny sposób przybliżyć zawiłości ekonomii. Głównym celem projektu jest zapewnienie młodym ludziom dostępu do wiedzy, która ma im pomóc zrozumieć świat finansów. Umiejętne połączenie różnych form warsztatów pozwala na realizację projektu w bardzo ciekawej formule. Wiedzę teoretyczną uczniowie zdobywali w czasie prelekcji prowadzonych przez eksperta z dziedziny zarządzania i finansów. Dowiadywali się wówczas o funkcjonowaniu mechanizmów podatkowych, poznawali historię, wartość i rolę pieniądza, poznawali produkty bankowe czy uczyli się rozpoznawania autentyczności banknotów. Dodatkową atrakcją planszówki jest to, że cała jej rozgrywka zlokalizowana jest w dobrze znanej uczniom przestrzeni.
– Gra jest skonstruowana w taki sposób, aby była ulokowana na terenie gminy Kobylnica, mamy więc wszystkie miejscowości, które wchodzą w skład poszczególnych sołectw, są też najważniejsze zabytki oraz obiekty związane z turystyką i rekreacją. To wszystko spinamy pewnego rodzaju klamrą, bowiem i nad wartością merytoryczną, i nad samą grą planszową przyświeca nam idea, aby przekazywać młodym ludziom także wartości ekologiczne. Stąd np. inwestujemy w farmy wiatrowe, a z drugiej strony posługujemy się walutą w postaci tzw. pieniądza eko, który ma podkreślić nie tylko ekologiczne znaczenie gminy Kobylnica, ale i przychylać się do tego, że młodzi ludzie będą wiedzieć i będą mieć większą świadomość tego, czym właściwie jest ekologia – mówi Karol Kotusiewicz, specjalista ds. wizerunku gminy Kobylnica.
Gra eKonomia – eKobylnica” to narzędzie edukacyjne, które poprzez zabawę rozwija u młodych ludzi bardzo potrzebne umiejętności związane z zarządzaniem finansami czy negocjacjami.
– Ten projekt łączy w sobie pewne elementy. Z jednej strony mamy wartość typowo teoretyczną – młodzi ludzie zapoznają się z pojęciami, dowiadują się, w jaki sposób funkcjonują różne instrumenty świata finansów – z drugiej strony przystępują później do samej rozgrywki, części praktycznej, gdzie mają do dyspozycji specjalną grę planszową, która ma zweryfikować, na ile oni przybliżyli tę wiedzę i potrafią wykorzystywać ją w praktyce. Dokonują pierwszych inwestycji, muszą zaciągać kredyty i muszą też racjonalnie gospodarować środkami, którymi dysponują i w ten sposób stają się takimi pełnoprawnymi, choć nadal młodymi inwestorami – mówi Karol Kotusiewicz.
Planszówka trafi do świetlic gminnych oraz szkół. Z uwagi na panujące obostrzenia sanitarne, zajęcia na razie realizowane były głównie w formule on-line. Projekt gry planszowej powstał przy finansowym wsparciu Narodowego Banku Polskiego w ramach programu edukacji ekonomicznej. (opr. jwb)