Podczas ostatniej konferencji prasowej władz Słupska dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej przedstawił mapę najważniejszych inwestycji realizowanych aktualnie w mieście i stopień zaawansowania prowadzonych prac. Niełatwe zadanie stanowiła budowa dworca autobusowego w ramach węzła przesiadkowego. Wkrótce kolejne duże wyzwanie – budowa nowej nitki ringu miejskiego.
.
W zakresie prowadzonych przez miasto inwestycji infrastrukturalnych spore wyzwanie stanowiła w ostatnim okresie budowa dworca autobusowego, który ma być integralną częścią węzła transportowego w Słupsku. W tej chwili wykonawca prowadzi już ostatnie prace wykończeniowe.
.
– Tak naprawdę to już kosmetyka, nasadzanie zieleni, malowanie pasów na nowych jezdniach – mówi Tomasz Orłowski, dyrektor ZIM w Słupsku. – Tak jak planowaliśmy, w sierpniu zakończą się wszystkie roboty budowlane, obiekt będzie gotowy do użytkowania i rozpoczniemy przygotowania związane z uruchomieniem jego eksploatacji. Chodzi o wyposażenie, dogranie wszystkich kwestii związanych z nowymi rozkładami jazdy, wprowadzenie ich do systemu komputerowego, który będzie dynamicznie zarządzał dworcem. Oczywiście czeka nas też duże wyzwanie kadrowe ze znalezieniem dyspozytorów, którzy będą dworcem autobusowym zarządzać na poziomie operacyjnym. Pozostajemy też w kontakcie z Polskimi Liniami Kolejowym w sprawie otworzenia tunelu, który jest już wykonany, ale pozostaje zamknięty do czasu, kiedy nasz obiekt będzie już odebrany. Mamy nadzieję, że wszystko to nastąpi we wrześniu.
.
Nowy dworzec autobusowy stanowiący element węzła transportowego zlokalizowany jest bezpośrednio bezpośrednio dworcu PKP, przy wyjściu z tunelu pod torami kolejowymi. Składa się z części głównej – hali odjazdów oraz przylegających do niej ośmiu peronów odjazdowych, a także z trzech dodatkowych stanowisk odjazdowych dla autobusów wzdłuż nowoczesnego budynku poczekalni dworcowej i jednego przystanku dla wysiadających. Będzie też możliwość wprowadzenia komunikacji miejskiej na nowo wybudowane odcinki ulicy Towarowej.
.
– W tej chwili prowadzone są też bardzo zaawansowane rozmowy z Polskimi Liniami Kolejowymi w celu usunięcia torów odstawczych, co pozwoli na wybudowanie zjazdu z ulicy Sobieskiego, z ronda przy ulicy Banacha, bezpośrednio do węzła – mówi dyrektor ZIM. – Na węźle powstanie ponad sto miejsc dla osób, które będą chciały przesiąść się ze swojego środka komunikacji czy to na autobus, czy na pociąg.
.
Ku końcowi zmierza także mniej widoczna, ale istotna dla mieszkańców inwestycja w postaci budowy spalarni, drugiego pieca na nowym cmentarzu. Aktualnie trwają roboty czysto wykończeniowe.
.
W ubiegłym tygodniu podpisana została również z firmą PORR, dużym koncernem, umowa na budowę zbiornika retencyjnego u zbiegu ulic Zaborowskiej i Legionów Polskich. Inwestycja ważna dla mieszkańców dzielnicy mieszkaniowej Zachód, ponieważ zbiornik będzie gromadził wody opadowe z tej części miasta i stanowił rezerwę opóźniającą spływ wód do kolektora w ulicy Piłsudskiego, który teraz sprawia wiele problemów.
.
ZIM dokonał także wyboru wykonawcy bardzo wyczekiwanej inwestycji przez mieszkańców w postaci budowy zbiornika oraz budowy odcinka ulicy Dywizjonu 303.
.
– Tutaj wykonawca przygotowuje już ostatnie dokumenty do umowy. Planujemy, że w przyszłym tygodniu będzie ona podpisana. Tak więc do końca roku powinny powstać oba zbiorniki i docelowo zagospodarowana ulica Dywizjonu 303 – mówi dyrektor ZIM Tomasz Orłowski. – Wybraliśmy także wykonawcę zadania rozbudowy i przebudowy ulicy Owocowej, w przyszłym tygodniu podpisujemy umowę. Odcinek od ulicy Kaszubskiej aż do ulicy Fińskiej zostanie docelowo zagospodarowany. Mamy także przyznane środki i w ciągu najbliższych tygodni będziemy ogłaszać przetarg na rozbudowę kolejnych dwóch ulic Duńskiej i Norweskiej, aż do zagospodarowania docelowego, co pozwoli na wprowadzenie autobusów, komunikacji zbiorowej na obszarze, gdzie mieszka obecnie coraz więcej osób i istnieje coraz większe zapotrzebowanie na tego typu usługi.
.
Przed miastem kolejne wyzwanie – kontynuacja ringu miejskiego. ZIM pozostaje w stałym kontakcie z wykonawcą kolejnego etapu, od ulicy Poznańskiej do ulicy Bohaterów Westerplatte.
.
– Trzy tygodnie temu formalnie zaczęliśmy już roboty. Wiadomo, że przy tak dużych inwestycjach etap przygotowania, znalezienia podwykonawców, zorganizowania pracy budowy trwa, ale z tego, co przekazuje nam dyrektor kontraktu, w najbliższych dniach roboty powinny się rozpocząć. W pierwszej kolejności będzie to przygotowanie inwestycji od ulicy Arciszewskiego do mostu czołgowego – informuje Tomasz Orłowski.
.
W odniesieniu do innych dużych inwestycji drogowych prowadzonych przez miasto, to przebudowa ulicy Armii Krajowej dochodzi właśnie do wysokości ulicy Henryka Pobożnego. Tempo prac warunkuje przede wszystkim wykonywanie przyłączy gazowych i wodociągowych.
.
– Nie idzie to tak szybko, jak byśmy chcieli, ale też nie ma żadnych powodów do niepokoju, inwestycja będzie zakończona w terminie – podkreśla dyrektor ZIM.
.
Kolejnym bardzo ważnym przedsięwzięciem i bardzo przy tym trudnym ze względu na uwarunkowania zewnętrzne jest budowa budynku przymurnego wraz z rekonstrukcją baszty średniowiecznej i muru obronnego.
.
– Tutaj dużo zadziało się rzeczy związanych z archeologią, z odkryciami, których nikt się nie spodziewał, ale które warunkowały konieczność zmiany projektu. Jeśli jednak chodzi o sam budynek przymurny, jest on już pod dachem – mówi Tomasz Orłowski. – W tej chwili wykonawca rozpoczyna też murowanie muru średniowiecznego i wykonywane są fundamenty pod wieżę, tak więc wyszliśmy z etapu, kiedy mogły zdarzyć się jeszcze jakieś niespodzianki. Teraz będziemy wyłącznie piąć się już w górę, tak żeby do końca roku to zadanie zamknąć.
.
Warto także przypomnieć, że realizowana jest też inwestycja na ulicy Morskiej. Zakłada ona budowę nadziemnej i podziemnej infrastruktury, a sama droga stanie się alternatywnym wobec ulicy Kopernika i ronda Kuronia przejazdem z miasta na wylotową do Ustki. Bezpośrednio na Morską z ulicy Bałtyckiej będzie wjazd z mającego w tym miejscu powstać ronda. (jwb)
DyskusjaJeden komentarz
z ringiem moze byc jeszcze wtopa, patrzac na tempo prac. miasto nie powinno zachowywac sie w tak istotnej relacji inwestorskiej jak przyslowiowa miekka faja, ale powinno rygorystycznie rozliczac wykonawce z terminow.