– Zależy nam na tym, aby mieszkańcy mieli realny wpływ na to, co dzieje się w Słupsku. Jako włodarze chcielibyśmy poznać, jakie np. zadania inwestycyjne czy zadania dotyczące wydarzeń kulturalnych ich zdaniem mogłyby znaleźć się przyszłorocznym budżecie – mówi skarbnik Anna Gajda. Tym samym kierownictwo ratusza zaprasza słupszczan do współtworzenia budżetu miasta na rok 2026. Nie oznacza to jednak, że zgłoszone propozycje od razu znajdą się w projekcie przygotowywanego dokumentu, ponieważ konsultacje mają jedynie charakter opiniodawczy i w żaden sposób nie są wiążące dla władz. To bardziej rozpoznanie preferencji mieszkańców z szansą na realny scenariusz. W roku bieżącym taki mechanizm wdrożony został po raz pierwszy.
.
Konsultacje społeczne rozpoczęły się 1 września i potrwają do 5 grudnia, natomiast do 21 września władze miejskie czekać będą na propozycje mieszkańców dotyczące konstrukcji budżetu miasta.
.
– Do 21 września mieszkańcy mogą zgłaszać propozycje w zakresie priorytetów, obszarów strategicznych, wydatkowania środków oraz gromadzenia środków, bo budżet miasta to nie tylko wydatki, ale także dochody, które musimy realizować, po to, żebyśmy te wydatki mogli dla naszych mieszkańców pokrywać – mówi skarbnik miasta Anna Gajda. – Można zgłaszać wszystkie propozycje bez względu na obszar, czy to dotyczące projektów miękkich, czy np. zadań inwestycyjnych. Nie ma limitu kwotowego. Każdy mieszkaniec może złożyć kilka projektów, nawet kilkanaście, jeżeli ma dużą pomysłowość. Otwarci jesteśmy na wszystkie propozycje.
.
Mieszkańcy mają do wyboru trzy sposoby zgłaszania propozycji budżetowych. Pierwszy – strona internetowa: slupsk.konsultacjejst.pl. Należy podać informacje o zakresie zadania i kwocie przewidywanej przez wnioskodawcę, a także krótko umotywować swoje wskazanie, wpisując także swoje imię, nazwisko i adres bądź nazwę danego podmiotu i jego siedzibę. Sposób drugi – elektronicznie: [email protected]. Trzecia możliwość – bezpośrednio w urzędzie, w wydziale budżetu, pokój 127, gdzie należy złożyć wypełniony wniosek, pobrany ze strony internetowej slupsk.konsultacjejst.pl.
.
– Wszystkie zebrane propozycje poddane zostaną weryfikacji przez właściwe merytorycznie wydziały bądź jednostki organizacyjne miasta, zbadane pod kątem możliwości realizacji, a także wycenione. Z przeprowadzonych konsultacji przygotowany zostanie ogólnodostępny raport. Z jego treścią wszyscy mieszkańcy będą mogli się zapoznać i dowiedzieć, kto z jakimi propozycjami do pani prezydent wystąpił. Natomiast pani prezydent, analizując wszystkie możliwości finansowe miasta, będzie mogła dane informacje do projektu budżetu uwzględnić – mówi skarbnik miasta. – Informacje, które zostaną złożone, będą przeanalizowane, ale to nie znaczy, że one wszystkie znajdą się w budżecie. Należy przede wszystkim wziąć pod uwagę to, czy zakresowo będą mogły być realizowane, czy wpisują się w zadania własne miasta i czy będzie finansowa możliwość wykonania danego zadania.
.
Prowadzone przez miasto konsultacje w żaden sposób nie są wiążące dla władz, co oznacza, że złożone przez mieszkańców propozycje mają jedynie charakter opiniodawczy. Niemniej konsultacje to narzędzie dialogu społecznego i mogą mieć wpływ na ostateczne decyzje władz.
.
Joanna Wojciechowicz-Bednarek